Avatar billede lylover Nybegynder
25. august 2011 - 23:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Forum , underkategori - overkategori

HEJ Eksperter!
Jeg har et problem med mit forum jeg er igang med at lave.
Jeg har overkategorier og underkategorier. Disse er i hver sin tabel, som er linket sammen ved, at der i underkategori tablen står "overkategori" som sjovt nok er navnet på overkategorien, og dermed også navnet i overkategori.

Men når man opretter et indlæg, har jeg to <select>.
Den først while med overkategori kan jeg godt lave.
Men når det så kommer til underkategorien, som jo først kan defineres efter overkategorien - og dermed er afhængig af denne - hvad gør jeg så?

Jeg poster lige min nuværende kode:
<select name="overkategori">
    <option size =30 selected>V&aelig;lg!</option>
    ';
    while($hent = mysql_fetch_array($kategori))  {
        $overkategori = $hent['overkategori'];
        $qu = mysql_query("SELECT * FROM kategori WHERE overkategori ='$overkategori'") or die(mysql_error());
        $row = mysql_fetch_assoc($qu);
        echo "<option>".$hent['overkategori']."</option><br><br>
        ";     }

echo "</select><br><br><select name='underkategori'>
                <option size=30 selected>".$row['kategori']."</option>
                </select>";
Avatar billede majbom Novice
26. august 2011 - 08:42 #1
altså du vil have underkategori-selecten til at opdatere når man har valgt en overkategori? ligesom her på siden?

så skal du have fat i noget ajax, hvis du vil undgå refresh af siden.

i øvrigt vil jeg foreslå dig at bruge id til at relatere tabellerne til hinanden i stedet - det performer bedre
Avatar billede lylover Nybegynder
26. august 2011 - 08:46 #2
Ja, nemlig splazz.
Har du eventuelt nogle links eller noget til sådan en funktion?
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
26. august 2011 - 09:26 #3
Hej du må se om du kan bruge det her til noget:

function GetXmlHttpObject()    {
    if (window.XMLHttpRequest)  {
        // code for IE7+, Firefox, Chrome, Opera, Safari
      return new XMLHttpRequest();
        }
    if (window.ActiveXObject)  {
    // code for IE6, IE5
            return new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
    }
    return null;
}

function GetAjaxData(Val, Outputid){
    var url = "select_dropdown.php";
    var params = "name1=" + Val;
    http = GetXmlHttpObject();
    http.open("GET", url+"?"+params, true);
    http.onreadystatechange = function () {
        if(http.readyState == 4 && http.status == 200 ){
            document.getElementById(Outputid).innerHTML = http.responseText;
        }
    http.send(null);
}

<div id='select_box1'>
    <select size="0" name="name1" onchange="GetAjaxData(this.value, \'select_box2\')">
        <option>Vælg</option>

    </select>
</div>

<div id='select_box2'>
    <select name='name2'>

    </select>
</div>
Avatar billede lylover Nybegynder
26. august 2011 - 09:32 #4
Nu har jeg da noget basis kode at lege med :)
Smid svar
Avatar billede kasbas91 Nybegynder
26. august 2011 - 09:40 #5
Jeg håber du kan bruge det til noget :)
Avatar billede majbom Novice
26. august 2011 - 10:36 #6
du bør dog bruge POST i stedet for GET

og overveje et alternativ til innerHTML
Avatar billede lylover Nybegynder
26. august 2011 - 12:01 #7
er ikke så meget inde i AJAX og JS koden, så alternativer til innerHTML?
Og der skal jo bare ændres i metoden i <form> mht post?
Avatar billede majbom Novice
26. august 2011 - 12:23 #8
jeg ville returnere værdierne til selecten i json-format og derefter generere options ved at løbe json-strengen igennem.

og ja, det er nemt nok at ændre det til POST, men derfor er det stadig en god ting ;)
Avatar billede lylover Nybegynder
27. august 2011 - 22:58 #9
mente bare mht det med post, om det var det eneste jeg skulle ændre i koden for at få det til at fungere med POST? :D

og det andet med at returnerne osv er jeg helt lost, er ikke overhovedet god til det der!
Avatar billede majbom Novice
27. august 2011 - 23:01 #10
har lige fundet den her på google, prøv at se om ikke det her kan bruges: http://remysharp.com/2007/01/20/auto-populating-select-boxes-using-jquery-ajax/
Avatar billede lylover Nybegynder
27. august 2011 - 23:16 #11
kan jeg give nogle points eller noget , selvom de der var i tråden allerede er givet?
FOR DET fortjener du sgu! :)
Avatar billede majbom Novice
27. august 2011 - 23:21 #12
du kan ikke dele flere points i denne tråd - gem du dem bare til en anden go gang :)
Avatar billede lylover Nybegynder
27. august 2011 - 23:23 #13
jeg prøver at få det til at virke i hvert fald , tror jeg skal læse om det der json. For umiddelbart er jeg ikke sikker hvordan jeg skal få kodet php ind i det. jeg har ikke rigtig lyst til at skulle skrive alle overkategori og underkategorier ind hver gang der er noget nyt. :P
Avatar billede majbom Novice
28. august 2011 - 09:33 #14