Avatar billede sigurd_h Praktikant
25. august 2011 - 15:32 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hub vs Switch?

Hej

Jeg har en router stående, og fra den har jeg trukket kabel til et andet rum. Men her vil jeg gerne have flere computere stående, helst kablet. Men hvad skal jeg smide i enden af kablet fra routeren? En hub/switch eller noget andet?

På forhånd tak.

Sigurd
Avatar billede zoone Nybegynder
25. august 2011 - 15:44 #1
Med de priser switches fås til, vil jeg klart anbefale det, fremfor en hub. Årsagen er at hubs kun er half-duplex (der kan ikke sendes og modtages samtidigt), og performance er derfor en del ringere, end en switch - hvis du f.eks. har gang i filoverførsler eller lignende tung trafik.
En switch sender kun data til den den computer på netværket, der skal modtage, hvorimod en hub sender til alle - også dem der ikke er part i overførslen - hvilket gør at en switch kan køre full-duplex (sende og modtage samtidigt)
25. august 2011 - 15:48 #2
... tror næsten ikke man kan få/købe HUB's mere ?

En fem ports SWITCH kan fås/købes for <300 Dkr. ...
Avatar billede sigurd_h Praktikant
25. august 2011 - 15:59 #3
og hvordan er det så med interne IP'er ved en switch? Får alle mine computere unikke interne IP'er eller vil de dele switchens?
Avatar billede zoone Nybegynder
25. august 2011 - 16:07 #4
Jeg går ud fra du mener om de vil få unikke ip'er i forhold til internettrafik? Svaret er nej, de vil dele samme ip ud af huset. Du tildeler selv ip'er til alle computerne, med mindre du får fat i noget udstyr med en DHCP server indbygget (til at uddele ipnumre med). Da dette ikke findes på de prisbillige switches, er det nok ikke aktuelt. Ergo skal du selv sætte en ip-range og subnet op, hvilket er nemt nok.
Derudover har selve switchen ikke noget ip nummer, den router bare dataene mellem de ip-numre som den matcher ud fra hvilket portnummer du har sat netkablet i.
Avatar billede zoone Nybegynder
25. august 2011 - 16:11 #5
Jeg glemte lige at sige, at din router sikkert har DHCP server indbygget (det er næsten altid slået til pr default), så routeren vil via switchen, tildele alle computerne på netværket deres egen IP. switchen foretager sig egentlig ikke noget i denne proces, den forwarder bare signalet mellem den enkelte computer og routeren.
25. august 2011 - 16:13 #6
...har en router stående... - det er DEN der 'uddeler' INTERNE IP numre. Uanset hvor mange SWITCH du sætter på ...
Avatar billede sigurd_h Praktikant
25. august 2011 - 17:04 #7
Okay, jeg tænkte på internt.
Ville bare sikre mig at computerne der er tilsluttet switchen ikke arver dennes interne IP, men at de alle får tildelt en unik.
Men det lader til at der ikke er problemer med dette.

Vil i svare, er i friske på at dele point (mest til zoone)?
25. august 2011 - 17:39 #8
Ping..
Avatar billede zoone Nybegynder
29. august 2011 - 11:37 #9
Jo tak - det er fint. :)

Og som du siger, det er ikke et problem - bare husk, routeren har en ip, det har switchen ikke (den videresender kun signalerne)