Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
25. august 2011 - 11:34 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Firmanavn i raporter

Jeg skal bruge firmanavnet i overskriften på flere reporter
Jeg har en tabel med firmanavnet og indsat en tekst boks og kan ikk få den til at hente navner

er der en der kan hjælpe
Avatar billede fdata Forsker
25. august 2011 - 18:37 #1
Du kunne jo lægge følgende i sidehovedets OnFormat hændelse:

Me.DinTekstboks=DLookup("Firmanavn","DinTabel")
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
28. august 2011 - 15:15 #2
Hej

Kam du ikke presisere hvor det lige prisis er den skal indsættes,
er ny i access
Avatar billede fdata Forsker
29. august 2011 - 12:38 #3
No problem. Velkommen til en ny og spændende Access-verden.

1. Åbn din rapport i Designvisning.
2. Søg for at sidehovedet er vist (led efter funktionen, den flytter lidt rundt fra version til version)
3. Klik en gang i sidehovedet
4. Åbn egenskabsvinduet, hvis det ikke allerede er åbent (F4)
5. I egenskabsvinduet vælger du fanen Hændelser
6. Klik i VedFormatering og vælg [Hændelsesprocedure]
7. Klik på knappen med de tre punktummer ud for samme linie
8. Nu danner Access funktionen - og det er hér du skal placere koden, altså i den tomme linie mellem Private ... og End Sub
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
29. august 2011 - 20:54 #4
Er det rigtig at det er sådan.
Har en tekstboks der heder Tekst
Men når jeg køre følgende er den tom

Private Sub Sidehovedsektion_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)

Me.Tekst2 = DLookup("Firmanavn", "firmanavn")

End Sub
Avatar billede fdata Forsker
29. august 2011 - 21:53 #5
Du er en smule selvmodsigende.
1. Har en tekstboks der heder Tekst
2. Me.Tekst2 = DLookup("Firmanavn", "firmanavn")

Hvis din tekstboks hedder Tekst, skal din kode vel være:
  Me.Tekst = DLookup("Firmanavn", "firmanavn")

... og det forudsætter så også at du henter værdien fra en tabel ved navn "firmanavn", feltet "Firmanavn".

Et godt råd til dig må være ikke at benytte forvirrende navngivning. Du kan let forvirre dig selv, hvis flere ting hedder det samme. Kald evt. tabellen for "Stamdata" el.lign.

I toppen af dit modul har Access placeret kommandoen
  Option Compare Database

Hvis du tilføjer
  Option Explicit
kan du tjekke, om din kode holder vand. Det gør du via menuen Debug/Compile.
Access burde ikke accepteret Me.Tekst2 - med mindre du har en anden control, der hedder Felt2.
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
29. august 2011 - 22:35 #6
Option Compare Database
Option Explicit

Private Sub Sidehovedsektion_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)

Me.Tekst = DLookup("Firmanavn", "firmanavn")

End Sub

Har rettet den men der kommer ikke noget
Avatar billede fdata Forsker
30. august 2011 - 19:25 #7
Prøv at tjekke opslaget i Immidiate vinduet. Tast Crtl-G og skriv
  ?DLookup("Firmanavn", "firmanavn")

Hvis Access svarer med en tom linie, ja så er det jo klart, at Tekst stadig ser tom ud. Så må du tjekke tabellen. Er der en tom linie i starten? Hvor mange linier er der overhovedet i tabellen?

Hvis Access svarer med firmanavnet, er der seriøst grund til at undres. Kan du i så fald sende en mini-udgave af basen (angiv Access version) til eksperten snabela f-data dot dk?
Så tjekker jeg den og poster svaret her på e.
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
30. august 2011 - 20:46 #8
Har sendt den til dig
Avatar billede fdata Forsker
01. september 2011 - 19:39 #9
Base returneret.
Problemet var at feltet "Firmanavn" var stavet "Firma navn"
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
01. september 2011 - 21:03 #10
Så fik man vist en lærestreg
Avatar billede fdata Forsker
01. september 2011 - 21:23 #11
Hi hi. Så skal du du bare lukke spm.