Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
02. august 2001 - 18:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

fjern gamle kerneæ

Jeg har efter hånden 4 eller 5 kernel installeret, hvilket i lige i overkanten, da jeg jo kun bruger 1 ;-)

Er der en eller anden commando?
skal jeg bare slette nogel filer? hvis, hvilke?
eller noget helt andet
Avatar billede peter_m Nybegynder
03. august 2001 - 08:58 #1
Hvis du har lagt din kernel i et dir.

f.eks linux-2.4
      linux-2.4.2
      linux-2.4.6

Så ser jeg intet problem i at fjerne 2.4/2.4.2 fil mæsigt
Avatar billede sh_freesite.dk Nybegynder
03. august 2001 - 14:10 #2
I /etc/lilo.conf kan du se, hvilke kerner, der ligger i hvilke filer.

Hvis du sender outputtet af følgende, så kan vi fortælle dig, hvad der skal fjernes:

grep -v ^$ /etc/lilo.conf | grep -v ^#

Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
14. august 2001 - 22:32 #3
Har du installeret de nye versioner of kernen som RPM pakker eller som gz filer?

Håber det er RPM, for din egen skyld :)

Hvis du har RPM skal du gøre følgende:

Gå ind i /usr/src/ fjern de gamle versioner af kernel source.

Derefter gå ind i /lib/modules/ fjern de gamle versioner af modules.

Hvis du bruger ramdisk (initrd) skal du huske at køre: depmod -a 2.4.7-3mdk  (eller hva for en kernel du nu har) og så: mkinitrd -v /boot/initrd-2.4.7-3mdk 2.4.7-3mdk  og endelig: ln -sf /boot/initrd-2.4.7-3mdk initrd.img  inden du fjerner de gamle modules :) hvis du fjerner modules inden mangler den jo loopback modulet (loop.o)
Avatar billede verylittlebit_ch Nybegynder
14. august 2001 - 22:33 #4
btw du skriver bare ex.: rm -rf 2.4.7-1mdk    i både /usr/src & /lib/modules
Avatar billede seider Nybegynder
19. august 2001 - 17:05 #5
du bruger en til din nuværende kerne, den beholder du og lader den pege på /usr/src/linux. sådan at den findes i den dir.

derefter sletter du de andre, og laver en ny kernel med følgende serie af kommandoer.

make clean
make mrproper
make Xconfig ---- eller ----- menuconfig
make dep
make modules
make modules_install
make bzImage

dejligt nemt ikke *S*

Hilsen

www.fotx.net/seider