Avatar billede lylover Nybegynder
24. august 2011 - 17:08 Der er 6 kommentarer

Order by date

Hey Eksperter.

Jeg har et simpelt spørgsmål.

Jeg har i min database en column der hedder
dato varchar(225)
Denne indeholder så en dato (2011/10/02 - 20.00
Hvordan kan jeg i en Mysql_query sortere således, at det der er tættest på dags dato og tidspunktet står øverst , og det der er længst væk nederst? :)

Hilsen Anders
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. august 2011 - 17:36 #1
Hvis du bruger et felt der er egnet til datoer, kan du bare lave en ORDER BY dato DESC.
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. august 2011 - 17:37 #2
Plus at du kan bruge en masse andre dejlige dato funktioner ;o)
Avatar billede coderdk Praktikant
24. august 2011 - 21:02 #3
Enig - Lav feltet om til en DATE :)

Bortset fra det, er dit format sorterbart, så:

SELECT * FROM tabel ORDER BY dato DESC

Burde da virke, såfremt datoerne er i fortiden? :)
Avatar billede lylover Nybegynder
24. august 2011 - 23:11 #4
En DATE table kan kun indeholde dag, måned og år eller tager jeg fejl? :)
Avatar billede coderdk Praktikant
24. august 2011 - 23:45 #5
Ah, ja, så ikke lige du havde tid, så det skal være DATETIME (eller TIMESTAMP hvis du vil tage højde for tidszoner)
Avatar billede lylover Nybegynder
25. august 2011 - 10:42 #6
Okay. Også indsætter jeg en date(); funktion efter hvordan det er opbygget i databasen. Også laver jeg bare ORDER BY dato DESC stadigvæk. right?
fair nok , smid et svar når du svarer :)