Avatar billede ulrik_krogh Nybegynder
23. august 2011 - 11:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Overføre en værdi fra rulleliste til andet ark

Jeg skal have overført en værdi fra en rulleliste til andet ark. Problemet er at værdien fra rullelisten eksempelvis "Kaffe" skal defineres som værdien "5" i det andet ark. Jeg har tidligere anvendt nedenstående formler, men disse er utilstrækkelige ift. ovenstående problematik.

=HVIS(INDEKS('Ark1'!A:A;2)=0;"";INDEKS('Ark1'!A:A;2))

=HVIS(INDEKS('Ark1'!A:A;3)=0;"";INDEKS('Ark1'!A:A;3))

Har I brug for yderligere information, så siger I endeligt til.
Avatar billede natkatten Mester
23. august 2011 - 12:14 #1
Dette skulle være ret simpelt, men jeg behøver yderligere info for at kunne hjælpe dig. Upload evt. dit ark til f.eks. GUPL.DK eller skriv mere om opbygningen.
Avatar billede ulrik_krogh Nybegynder
23. august 2011 - 13:10 #2
Databasen indholder 4 ark - ark 1,2,3 og 4. I ark 2 kolonne A2 har jeg oprettet en rulleliste med 20 prædefinerede værdier. Afhængigt af den valgte værdi eksempelvis EL, skal denne overføres til ark 1 kolonne K2, men værdien i denne celle skal være 4.
Eksempelvis:

EL=4
VVS=7
BYG=3
Avatar billede natkatten Mester
23. august 2011 - 13:32 #3
Du kan lave en opslagstabel og benytte funktionen LOPSLAG som vist i dette hurtigt lavede eksempel:

http://gupl.dk/64393/

Den skal udvides/tilrettes ift. dine opslagsværdier.
Avatar billede ulrik_krogh Nybegynder
23. august 2011 - 13:35 #4
Avatar billede natkatten Mester
23. august 2011 - 14:01 #5
='Ark1'!K2 er antallet af rater, som iht. din rulleliste kan være fra 1-7. Men hvad bestemmer antallet af rater? Altså hvordan skal opslagsfunktionen konkret laves.

Jeg tror i øvrigt ved et hurtigt blik på det, du har uploadet, at der med fordel kan laves andre opslag i stedet for dine rulleister. Men hvis vi får den første til at virke, så kan du selv arbejde videre med dette.
Avatar billede ulrik_krogh Nybegynder
23. august 2011 - 15:39 #6
='ark1'!K2 er i det tilsendte dokument en rulleliste. Det skal det ikke være. Værdien ='ark1'!K2 skal afhænge af valget i ='ark2'!A2.
Årsagen til at det er opgivet som en rulleliste i ='ark1'!K2 er manglende excel-kompetencer og derfor en dårlig alternativ løsning på problemet. Deraf denne forespørgsel om kompetent assistence.
Jeg har endnu ikke afprøvet din formel. Det vil jeg ASAP imorgen.
Avatar billede ulrik_krogh Nybegynder
24. august 2011 - 10:21 #7
Jeg har problemer med formlen. Jeg har forsøgt at anvende formlen på ark 1 A2. Rullelisten ( som ses nedefor kolonne 1) skulle generere en af nedenstående værdier i kolonne 2. Jeg har anvendt følgende formel:  =LOPSLAG('Ark1'!A2;Opslag!L2:M11;2)

Bygk._stud.    CST
Bygk.int_stud    CHAM
Bygtek._stud.    CST
Kort._stud.    CST
Pro.tek._stud.    MIAJ
Autom._stud.    MLDP
En.tek._stud.    MLDP
EL_stud.    MLDP
VVS_stud.    MLDP
Pro.ud._stud.    MIAJ
Avatar billede natkatten Mester
24. august 2011 - 10:37 #8
Du mener vel, at rullelisten i ark2 celle A2 (og alle de nedenstående celler i kolonne A) skal lave et opslag som vist. Jeg kigger på det og kan sende dit uploadede regneark tilbage til dig. Vi er først nødt til at strukturere dine forskellige navnelister, som skal benyttes til opslagene på en mere hensigtsmæssig måde. Dette vil jeg lige komme med et bud på.
Avatar billede natkatten Mester
24. august 2011 - 10:50 #9
Og du skal være opmærksom på, at du har defineret navne i rullelisten (som refererer til den navngivne område 'lej') som du ikke i #7 har defineret tilhørende værdier til?
Dette har nu ingen betydning for formlen - opslaget kan sagtens laves, men hvis der ikke findes en tilhørende værdi, så vil der komme en #I/T (som evt. vil kunne undertrykkes). Det mest hensigtsmæssige vil dog være, at der er konsistens. Dvs. enten skal der fjernes opslagsværdier fra rullelisten eller også skal der tilføres relevante tilhørende værdier.

Skal jeg uploade det reviderede regneark til GUPL eller vil du have det på en mail-adresse? I sidstnævnte tilfælde så skal jeg lige have denne.
Avatar billede ulrik_krogh Nybegynder
24. august 2011 - 11:36 #10
Jeg har fået formlen til at virke. Men der er ikke overensstemmelse med den værdi der vælges fra rullelisten og den værdi der genereres i næste kolonne. Jeg beklager men der er kommet en række uforudsete modifikationer af arket siden jeg uploaded det sidste.
http://gupl.dk/64442/

Problemet er at når jeg vælger en værdi fra rullelisten ark 1 A2 er den værdi der genereres i ark B2 ikke rigtig. Jeg anvender formlen =LOPSLAG('Ark1'!A2;2;Opslag!L$1:M$12)
Avatar billede natkatten Mester
24. august 2011 - 11:56 #11
Jeg uploader lige en lettere revideret udgave, hvor opslaget skulle virke. Bemærk at jeg anvender INDEKS+SAMMENLIGN i stedet for LOPSLAG. INDEKS+SAMMENLIGN er efter min mening mere "robust" og lettere at tilrette særlige behov, mens LOPSLAG kræver en bestemt struktur på opslagstabellen.

Linket er her:
http://gupl.dk/64443/

Jeg har lavet opslagstabellen på et særligt ark (der hedder Opslag), hvor jeg har defineret opslagene som du har vist i #7.
Avatar billede ulrik_krogh Nybegynder
24. august 2011 - 12:59 #12
Det virker. Tusind tak for din hjælp og tålmodighed. Hvordan tildeler jeg dine velfortjente point?
Avatar billede natkatten Mester
24. august 2011 - 13:13 #13
Jeg svarer her og du accepterer dette. Og god vind med dit videre arbejde med regnearket.

/natkatten