Avatar billede twind Nybegynder
22. august 2011 - 10:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Router ændret til accesspoint: ingen adgang til WAN

Hej.

Jeg ønsker at benytte min Netgear WPN824v2 router som et trådløst accesspoint i en del af huset, der ikke dækkes af min primære routers WAN. Jeg har forsøgt at følge vejledningen fra Netgear på http://support.netgear.com/app/answers/detail/a_id/965/, men kan ikke få det til at fungere.

Min primære router er en Tilgin HG1311. Der er kabel mellem Tilgin routeren og Netgear (LAN port til LAN port). Med kabel fra pc til LAN port på Netgear har jeg justeret dens indstillinger under fanebladet "LAN IP setup": DHCP er deaktiveret og IP-adressen ændret til 192.168.1.99 (Tilgin routeren uddeler fra 192.168.100 til -254, så dobbelt ip-adressering skulle ikke være et problem). Under fanebladet "Wireless settings" har jeg givet Netgear et andet SSID end det, der er på Tilgin routeren. Channel er sat til 6; der er ikke andre muligheder. Det trådløse net fra Tilgin routeren kører channel 11.

Situationen er nu: Det trådløse netværk fra Netgear dukker op på listen over tilgængelige trådløse netværk på pc'en (Windows XP) og på min tlf (Android), men der kan ikke oprettes forbindelse, heller ikke hvis jeg slår kryptering fra. Jeg kan dog gå på internettet via kabel til en LAN port på Netgear, så der er "hul igennem" til den fra Tilgin routeren.

Hvis nogen har et godt forslag til fejlfinding og -retning, vil jeg være meget taknemmelig :-)

Mvh Troels
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
22. august 2011 - 16:04 #1
Prøv evt. at nulstille den helt og så sæt den op igen. Har til tider virket for mig ved routerproblemer.
Avatar billede twind Nybegynder
22. august 2011 - 20:49 #2
Nu har jeg gendannet fabriksindstillingerne på den sekundære Netgear router; sat kabel fra LAN port på den primære Tilgin router til WAN porten på Netgear routeren; og oprettet et SSID på Netgear routeren. Tingene ser ud til at fungere: jeg har to fungerende trådløse netværk, ét fra den primære Tilgin router og ét fra den sekundære Netgear router.

I forhold til hvad man "bør" gøre, når man sætter et accesspoint op, har jeg altså
1) Ikke Slået DHCP fra på den sekundære router; kører altså med to DHCP servere på samme LAN.
2) Sat kabel fra LAN port på den primære Tilgin router til WAN porten på den sekundære Netgear router

Det strider mod alt hvad jeg har kunnet læse om brug af accesspoint, men nu fungerer internet delen i det mindste. Jeg får måske problemer med LAN-egenskaber, men den tid den sorg.

@MikeyCph: Vil du smide et "svar", så du kan få point?
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
22. august 2011 - 23:34 #3
Det var da rart at du fik gang i netforbindelsen.

Hvis du kører med 2 DHCP servere på samme netværk (Hvilket jeg ikke normalt ville anbefale nogle med mindre det var et kæmpe setup) så bør du ihvertfald afgrænse forskellige IP serier til de 2 routere. Altså sådan at den ene for eks. kan tildele IP numre imellem 192.168.0.10 -> 192.168.0.150 og den anden så kan tildele IP numre imellem 192.168.0.151 -> 192.168.0.199

Jeg kører selv et nogenlunde lignende setup som du har forsøgt. Altså 2 trådløse routere på samme netværk. Mine er sat på følgende måde :

Router #1 har fast IP 192.168.0.1
Router #2 har fast IP 192.168.0.10
Begge er på Subnet Mask 255.255.255.0

Router #1 er DHCP server og kan uddele adresser imellem :
192.168.0.10 -> 192.168.0.199

Router #2 har ikke DHCP slået til og derfor er den tilsluttet med netkabel via LAN->LAN fra router #1 (Ligesom du startede med at gøre)

Router #1 har et unikt SSID og kører WPA2-PSK sikkerhed og derudover så er den sat til 'Auto Channel Scan'

Router #2 har også et unikt SSID og kører WPA-PSK som sikkerhed. Denne er låst til kanal 8 da den ikke har autoscan feature.

Dette setup virker fint for mig, og det burde det altså også kunne for dig :-)

En enkelt ting jeg er kommet til at huske. Har engang sat et andet netværk op hvor jeg også havde en trådløs router sat på netværket uden DHCP server slået til. Det blev ved at drille fordi man ikke kunne få internet når man var trådløst tilsluttet. Kæmpede i meget lang tid før jeg fandt ud af at hvis jeg tilsluttede en PC med netkabel til den trådløse router så kunne den godt få internet. Når så at der ligesom havde været internet igennem routeren så kunne jeg hive kablet ud og så virkede internet også pludselig på de trådløse klienter.

Ved ikke om du kan bruge de sidste ting her til noget hvis du prøver at ændre opsætning igen, men man kan da håbe :-)
Avatar billede twind Nybegynder
18. september 2011 - 14:39 #4
Hej MikeyCph.

Beklager lag-tiden, der har været så meget andet ...

Et hurtigt spørgsmål: I beskrivelsen af dit setup ser det ud til, at din Router #2's faste IP (192.168.0.10) ligger indenfor de adresser din DHCP Router #1 kan uddele (192.168.0.10 til -.199).

I det setup jeg forsøgte uden held (se indledende spørgsmål #1), havde jeg Router #2's faste IP (192.168.1.99) udenfor de adresser, Router #1 kunne uddele (192.168.1.100 til -.254).

Kan det være der, problemet ligger ???

Mvh Troels