Avatar billede havenielsen Nybegynder
21. august 2011 - 15:11 Der er 6 kommentarer

hjælp til kombination tal

hej jeg søger et program som kan hjælpe mig med at lave nogle talkombinationer hvor jeg har x antal tal og et start tal hvor jeg derefter skal lave alle de rækker som findes.

eks.
har 20 tal 1-20 og jeg har vælger tallet 3 hvor alle mine rækker skal starte med tallet 3 og der skal være 5 tal pr række.
lidt lige som lotte systemet.

og evt nogle som kan sige hvordan jeg beregner hvor mange kombinationer der vil være noget med

_N!__
r!(n-r)

hvor ! er tallet gange med sig selv altså 20x19 ovs men kan bare ikke får det til at passe.
og gerne hvor der bliver skrevet tal så jeg selv kan beregne de andre ting som jeg skal .
Avatar billede jqrn Mester
21. august 2011 - 16:01 #1
Jeg forstår det som du dels vil udregne antal kombinationer dels have lavet (nogle af) de mulige.

Hvis du har 20 tal og skal vælge 5, er der K(20,5) muligheder hvis du er ligeglad med rækkefølgen af de 5. Hvis du ikke er ligeglad er der P(20,5).

Hvis talrækken skal starte med 3, betyder det blot at du skal vælge 4 tal ud af 19.

Hvis du vil opliste (nogle af) talrækkerne vil jeg foreslå at du gør det i Excel.
Avatar billede glvi93 Nybegynder
21. august 2011 - 16:45 #2
Man kan lave sådan et txt dok(eller lign.) med noget basisk python programmering. Det kunne ligne et dokument lavet af excel til forveksling.
Hvis det er, er det ikke noget problem for mig at give mig i kast med det, dog har jeg kun prøvet det en enkelt gang før.
Avatar billede havenielsen Nybegynder
21. august 2011 - 17:21 #3
jqrn

det skal være sådan at hvis jeg vælger talet 3 må jeg ikke bruge 1 eller 2. og så skal det fx være 3-6-5-8-9 ovs
og skal bruge alle kombinationer og ikke kun nogle.

glvi93 det ville være lækker hvis du kunne lavet sådan et program.
Avatar billede jqrn Mester
21. august 2011 - 17:44 #4
Altså du har et starttal S (f.eks. 3) og en rækkelængde L (f.eks. 5). Så skal du vælge L-1 tal ud af X som er større end S? Dvs. du skal vælge L-1 (f.eks.4) ud ad X-S (f.eks. 17).

Der er potentielt mange kombinationer. generelt K(X-S, L-1). I dit eksempel er der 17*16*15*14=57120. Er du virkelig sikker på at du vil lave en lang liste af de tal-kombinationer?

Der er også kombinationer af Starttal, rækkelængde og antal tal at vælge imellem, som ikke giver løsninger. F.eks. hvis dit starttal er 18 og du skal lave rækkelængder på 5 ud af 20 tal.

Det kan laves i de fleste programmeringssprog, men man skal have styr på at lave løkker og - ikke mindst - sin kombinatorik.
Avatar billede havenielsen Nybegynder
21. august 2011 - 18:39 #5
altså det er lige som lotto system. så mit start tal og det skal altid så først lige meget hvilken række. mit start tal kan ikke på noget tidspunkt komme ind i en række så den eks, hedder 8-3 det skal være alle kombinationer med 3- - - - -.
Avatar billede havenielsen Nybegynder
24. august 2011 - 20:27 #6
hej fandt du ud af om du kunne lavet sådan en opstilling til mig