Avatar billede JobJog Nybegynder
20. august 2011 - 16:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilket programmerings sprog ?

Hey,

Nu har jeg sat mig for, at jeg ville prøve at programmer. Men er blevet lidt i tvivl om, om java er det rigtige sted at starte. Hvad ville i forslå ?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2011 - 16:50 #1
Det af haenger jo lidt af hvilken slags programmer du vil laere at lave.

Men til at laere generel objekt orienteret programmering er Java et OK valg.
Avatar billede Druesukker Nybegynder
20. august 2011 - 16:52 #2
Jeg startede selv med java, og jeg synes at det var et super begynder sprog. Jeg skal begynde på datalogi her den 26. Vi begynder med python det første semester, og fortsætter derefter med java på andet semester.

Det er i virkeligheden ikke så vigtigt hvilket sprog man starter med. Når du har lært det første sprog så kommer de næste utroligt nemt.

Vh. Andreas
20. august 2011 - 20:48 #3
Jeg stemmer i med Druesukker, at med et godt kendskab til et enkelt fornuftigt programmersprog er ikke så vanskeligt at lære andre programmersprog.  Nu om dage er man nødt til at kende objekt orienteret programmering, hvis man er lidt seriøs.  Efter, engang i et tidligere århundrede, at have leget med programmersprog som Pascal havde jeg for nogle år siden et nogenlunde grundigt kursus i Java.  Da jeg så pludselig skulle til at programmere i C# var det måske ikke lige "utroligt nemt," men det gik rimeligt stærkt at lære.  Jeg har ikke haft anledning til selv at arbejde med C++, men jeg kan forstå kode eksempler og lignende.  Og efter at have arbejdet med hjemmesider i 'almindelig' php begyndte jeg for en måneds tid siden med Joomla Content Management System og opdagede, at der bruger man intensivt object oriented php.  Men igen har det været overkommeligt at forholde sig til.  Jeg er kommet til den opfattelse, at det at lære programmering er for 80% vedkommende at lære at tænke på bestemte måder og for 20% vedkommende at lære at udtrykke disse tanker på det ene eller andet programmersprog.  Jeg har været glad for det Java jeg lærte.  Hvis du selv er interesseret i Java, så er der vist konsensus for, at det ikke er det dårligste valg.
Avatar billede JobJog Nybegynder
21. august 2011 - 00:23 #4
Super, så vil jeg gå igang med java :)

hvor ligger forskellen ved php og java da jeg syntes det ligner meget hinanden ?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. august 2011 - 03:25 #5
Der er ret stor forskel.

PHP er stort set kun web. Java er mange forskellige typer app.

PHP er dynamic types. Java er static typed.

PHP er fortolket. Java compiles.

Men de tilhoerer begge C familien og bruger {} etc..
Avatar billede Druesukker Nybegynder
21. august 2011 - 04:00 #6
ja begynd med java. Du skal bare lære at programmere det er vildt fedt.
Avatar billede JobJog Nybegynder
21. august 2011 - 09:13 #7
Siger rigtig mange tak, dejligt at i gider hjælpe :D
21. august 2011 - 09:21 #8
Nu vil du velsagtens dele points ud til de du synes har hjulpet.  Her er foreløbigt et svar fra mig som du kan acceptere hvis jeg har hjulpet EFTER AT du har bedt om svar fra de andre du synes har hjulpet.