Avatar billede faran Nybegynder
20. august 2011 - 14:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Indhold af checkboxs, samt kontrol via Javascript

Hej alle sammen

Jeg har en gruppe checkboxs med fællesnavnet "selectedCases". Med Javascript bliver der kontrollet, at mindst en af dem af valgt. Herefter sendes man videre til en php-side, hvor data skal gemmes.

Jeg er interesserede i, at få data ud af "selectedCases". Jeg har prøvet løsningen med "selectedCases[]" - så kan jeg nemt få data ud via PHP, men så kan jeg ikke få Javascript kontrollen til at virke.

Nogen løsninger? På forhånd tak.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. august 2011 - 14:44 #1
prøv at kigge på
http://www.eksperten.dk/spm/936307
http://www.eksperten.dk/spm/945211

ellers må vi lige se noget code
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. august 2011 - 15:17 #2
her er en validering jeg skrev ifm http://www.eksperten.dk/spm/945211 #4 bare for sjov

function NumbersSelected(frm, ar_name){
    var numbers = 0;
    var check_del_len = document[frm][ar_name].length;
    for(i=0; i<check_del_len; i++){
        if(document[frm][ar_name][i].checked)  numbers++;
    }
    return numbers;
}

function validate(){
    if( ! NumbersSelected('form1', 'check_del[]')  ){
        alert('Select Tutorials');
        return false;
    }
    return true;
}
Avatar billede olebole Juniormester
20. august 2011 - 16:31 #3
<ole>

- og lidt mere inspiration:

<script type="text/javascript">
function valCheckGroup(aCheckGroup) {
    for (i=aCheckGroup.length-1; i>=0; i--) {
        if (aCheckGroup[i].checked) return true;
    }
    alert("Mindst en skal være valgt");
    return false;
}
</script>

<form action="" onsubmit="return valCheckGroup(this['selectedCases[]'])">
    <div>Check 1:<input name="selectedCases[]" value="V_1" type="checkbox"></div>
    <div>Check 2:<input name="selectedCases[]" value="V_2" type="checkbox"></div>
    <div>Check 3:<input name="selectedCases[]" value="V_3" type="checkbox"></div>
    <div>Check 4:<input name="selectedCases[]" value="V_4" type="checkbox"></div>

    <p><button type="submit">Send</button></p>
</form>

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
20. august 2011 - 16:47 #4
Du kan vælge at kalde en valideringsfunktion - og derefter lade den kalde andre funktioner, som ronolds viser det ovenfor.

En alternativ - men ikke nødvendigvis bedre - fremgangsmåde kunne være:

<script type="text/javascript">
function valCheckGroup(aCheckGroup) {
    for (i=aCheckGroup.length-1; i>=0; i--) {
        if (aCheckGroup[i].checked) return true;
    }
    alert("Mindst en skal være valgt");
    return false;
}
function valGeneral(oForm) {
    if (oForm.userName.value=="") {
        alert("Du skal opgive dit navn");
        oForm.userName.focus();
        return false;
    }
    return true;
}
</script>

<form action="" onsubmit="return (valGeneral(this) && valCheckGroup(this['selectedCases[]']))">
    <div>Navn:<input name="userName" type="text"></div>
    <div>Check 1:<input name="selectedCases[]" value="V_1" type="checkbox"></div>
    <div>Check 2:<input name="selectedCases[]" value="V_2" type="checkbox"></div>
    <div>Check 3:<input name="selectedCases[]" value="V_3" type="checkbox"></div>
    <div>Check 4:<input name="selectedCases[]" value="V_4" type="checkbox"></div>

    <p><button type="submit">Send</button></p>
</form>

Avatar billede faran Nybegynder
22. august 2011 - 00:36 #5
Tak for alle svarene.

Jeg forsøgte med olebole's løsninger og den virkede ved første hug - derfor havde jeg ikke brug for, at se på de andre svar muligheder. Dog stadig tak for andre svar.
Avatar billede olebole Juniormester
22. august 2011 - 01:21 #6
Selvtak. Jeg samler ikke points, men jeg synes ronolds bør lægge et svar og nappe pointene. Hans forslag ville have virket ligeså godt for dig  =)
Avatar billede olebole Juniormester
22. august 2011 - 01:24 #7
ronols >> Jeg ved ikke lige, hvad pokker det er, der bliver ved med at ske for mig! Jeg må prøve at lægge et eller andet under min D-tast. Undskyld  =)
Avatar billede faran Nybegynder
19. september 2011 - 04:59 #8
Intet svar fra nogen af de andre - så må jeg selv lukke den.