Avatar billede jensen2005 Nybegynder
19. august 2011 - 14:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Maksimum bogstaver i div og derefter ...

Hej Eksperter

Jeg er ved at lave en rss-reader og vil om der er nogle af jer som ved hvordan man tillader et maksimum antal bogstaver i en div og derefter tre punktumer(...)??

Kan det gøres med javascript, jquery, css, Asp.net: jeg bruger xmldatasource og listview??

Håber i kender svaret.

Venlig hilsen
Jensen2005
Avatar billede majbom Novice
19. august 2011 - 16:29 #1
jeg ville nok prøve engang i asp-afdelingen...
Avatar billede foo85 Novice
19. august 2011 - 18:01 #2
Ja det burde kunne lade sig gøre.

Du skal bruge en funktion der bevæger sig gennem de første [antal] tegn, og tilføjer "..." efter strengen. I javascript hedder funktionen substring (http://www.w3schools.com/jsref/jsref_substring.asp) og lignende funktioner findes i jQuery og ASP.net (de hedder nok det samme, eller noget lignende)...

Hvis du vil have den skal indsætte "..." efter hele ord bliver det lidt mere omfattende, da du da skal tælle tegn samt sikre dig det maksimale antal tegn ikke er midt i et ord. En måde kan være at splitte strengen op i et array ved hvert mellemrum, og tælle længden af hvert ord.
I pseudokode kunne det være noget i retning af
maxTegn = 300;
strTegn = 0; i = 0;
strArray = split(" ",string);
strTegn = strArray[i]; //fencepost
while(strTegn < maxTegn){
  i++;
  strTegn += strArray[i].length;
}
string = implode(" ",strArray) + "...";

Dette princip burde virke.
Avatar billede majbom Novice
19. august 2011 - 20:33 #3
eller lidt simplere:

http://www.eksperten.dk/spm/945171#reply_7824241

men igen, det er php...
Avatar billede jensen2005 Nybegynder
25. februar 2013 - 07:48 #4
Svar