Avatar billede okaay Nybegynder
18. august 2011 - 05:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

regnark til kvitteringer

Hej
jeg sidder og skal lave et regneark til nogle kvitteringer jeg laver.

jeg sidder med nogle varer som er delt i kategori 1 og 2, hvor varerne har en pris for kategori 1 og en anden pris for kategori 2 .

jeg skal bruge et ark hvor jeg fx i celle c har navnet på varen og i D har kategorien, og så vil heg have excel til selv at finde prisen i E.

altså hvis jeg fx skriver blyanter i C og 1 i D så skal E selv finde prisen 10 kr. hvis jeg derimod skriver blyanter i C og 2 i D så skal E være 20 kr.

min beskrivelse er måske lidt forvirrende, men spørg egentlig.

jeg har selv rodet lidt med HVIS funktioner i excel men jeg kan kun få det til at virke med en vare.

håber nogen kan hjælpe, og tak på forhånd
Avatar billede natkatten Mester
18. august 2011 - 08:05 #1
Den helt simple måde, som kan benyttes i dit tilfælde, er:

=HVIS(D1=1;10;HVIS(D1=2;20;""))

Antallet af HVIS-sætninger kan udvides til 7 i Excel 2003 og 64 i Excel 2007/2010. Men hvis du har mange opslag, der skal foretages, vil en anden løsning dog være at foretrække.
Avatar billede okaay Nybegynder
18. august 2011 - 17:35 #2
jamen E afhænger både af varen og kategorien altså både af c og d.. desuden er der mange varer..

jeg har lavet sådan en her, men jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg skal lave det for restem af varerne
=HVIS($C$2:$C$1000=$F$2;HVIS(D1:D100=1;$H$2;HVIS(C2:C1000=$F$2;HVIS(D1:D100=2;$I$2))))
Avatar billede natkatten Mester
18. august 2011 - 18:02 #3
Du bliver nok nødt til at være mere konkret ift. opbygningen af dit regneark, evt. ved at uploade det et sted, så vi kan forholde os til det.

Med mange opslag er HVIS-konstruktionen ikke hensigtsmæssig at benytte, her skal i stedet ske anvendelse af en af Excels opslagsfunktioner, f.eks. INDEKS+SAMMENLIGN.
Avatar billede natkatten Mester
18. august 2011 - 18:32 #4
Måske kan du hente inspiration fra dette regneark, hvor jeg benytter INDEKS+SAMMENLIGN som matriksformel til at foretage opslagene på varegruppe samt kode/kategori:

http://gupl.dk/64196/
Avatar billede okaay Nybegynder
18. august 2011 - 20:42 #5
ja det er præcis sådan her jeg mener.. altså at ferskner fx kan have to priser afhængigt af om det er kategori 1 eller 2.

jeg er helt ny i det her kunne du måske forklare hvad der er hvad i den her =HVIS(OG(B3<>"";C3<>"");INDEKS(Opslag!C3:C38; SAMMENLIGN(Visninger!B3 & Visninger!C3; Opslag!A3:A38 & Opslag!B3:B38; 0));"")

så ku jeg selv lave min egen
mange tak for svaret
Avatar billede okaay Nybegynder
18. august 2011 - 22:31 #6
hej igen
nu har jeg brugt dit ark til mine data'er, men jeg vil have mine rækker rykket lidt så jeg har vare i C og Kategori i D og pris i E

jeg har prøvet sådan her
=HVIS(OG(C2<>"";D2<>"");INDEKS(Opslag!C6:C41; SAMMENLIGN(Visninger!C2 & Visninger!D2; Opslag!A38:A41 & Opslag!B38:B41; 0));"")

men den skriver bare værdi i E.
hvad er det jeg gør galt
Avatar billede natkatten Mester
18. august 2011 - 22:51 #7
Ok, lad mig lige kort forklare, hvad formlen gør:

=HVIS(OG(B3<>"";C3<>"")

sikrer blot, at der er tjekkes, om der er foretaget indtastninger i de to felter, der skal benyttes til opslag. Hvis dette er tilfældet udføres INDEKS+SAMMENLIGN, som jeg vil forklare her:

INDEKS(Opslag!C3:C38;

er celleområdet på arket Opslag, hvor prisen hentes

SAMMENLIGN(Visninger!B3 & Visninger!C3;

er de to felter i "visningsarket" som indeholder opslagsværdierne (henholdsvis en vareart og en varekategori)

Opslag!A3:A38 & Opslag!B3:B38;

er de to celleområder på arket Opslag, som indeholder hhv. de definerede varearter og varekategorier

0))

O er sammenligningstypen, og fortæller, at opslaget skal finde den første værdi, der er helt identisk med opslagsværdien.

;"")

er sidste del af HVIS-Sætningen, som gør, at der vises en blank værdi, hvis der ikke er indtastet værdier i begge de to felter B3 og C3.

Bemærk at formlen er en matriksformel. Dvs. at den skal afsluttes ved at taste <CTRL>+<SHIFT>+<Enter>. Hvis dette er gjort korrekt, så "omkranses" formlen af tuborgparanteser {}. Disse skal altså ikke indtastes!

Jeg håber, at denne forklaring rækker. Ellers prøv dig frem og benyt Excels indbyggede funktionshjælp.
Avatar billede natkatten Mester
18. august 2011 - 22:57 #8
Ad #6:

Nu kender jeg ikke den præcise opbygning af dit ark, men mit bud er, at du ikke har afsluttet indtastningen af formlen ved at trykke på <CTRL>+<SHIFT>+<Enter>. Formlen er en matriksformel, mere om denne type kan du finde her:

http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/retningslinjer-for-og-eksempler-pa-matrixformler-HA010342564.aspx
Avatar billede okaay Nybegynder
18. august 2011 - 23:55 #9
mange tak for hjælpen. Nu er den lavet
Avatar billede natkatten Mester
19. august 2011 - 09:48 #10
Fint og tak for points. Når man først får sat sig ind i INDEKS+SAMMENLIGN, er det meget nyttige funktioner.