Avatar billede jannick Nybegynder
08. januar 2000 - 00:10 Der er 7 kommentarer

Antal brugt MB

Hvordan finder jeg ud af hvor mange MB der er brugt på et drev. Drevet er oprettet med en subst, så man kan vel ikke bare tage HD størrelse - ledig plads?
Avatar billede joern Nybegynder
08. januar 2000 - 10:26 #1
Hej jannick.

Subst ???  et levn fra DOS-fortiden, hvad har du gang i?  Kommandoen skal anvendes med forsigtighed når man bruger cache, har jeg læst engang.

I et modul:
Declare Function GetDiskFreeSpace Lib "kernel32.dll" Alias "GetDiskFreeSpaceA" (ByVal lpRootPathName As String, lpSectorsPerCluster As Long, lpBytesPerSector As Long, lpNumberOfFreeClusters As Long, lpTotalNumberOfClusters As Long) As Long

I (hos mig en timer) general:

Dim secPerClus As Long  ' receives sectors per cluster
Dim bytePerSec As Long  ' receives bytes per sector
Dim freeClus As Long  ' receives number of free clusters
Dim totalClus As Long  ' receives total number of clusters
Dim retval As Long  ' return value
Dim plads, total As Long

I timeren:

'Read the information into the variables
  retval = GetDiskFreeSpace("c:\", secPerClus, bytePerSec, freeClus, totalClus)
  plads = (freeClus * secPerClus * bytePerSec) / 1000
  'total = totalClus * secPerClus * bytePerSec

Du ved vel hvor stort dit subst-drev er, så dan differencen.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede jannick Nybegynder
08. januar 2000 - 13:04 #2
Det jeg har gang i er NT. Der oprettes et drev af et opstartscript med først en Netuse, og så en subst kommando.(flere drev). Jeg bruger det til at simulere nogle drev som eksisterer på de maskiner jeg i øjeblikket udvikler til. Tjekker lige om jeg kan få koden til at virke.
Avatar billede jannick Nybegynder
08. januar 2000 - 13:06 #3
Hvad har timeren med noget at gøre? Jeg regner da kun med at skulle køre scriptet en gang i en funktion.
Avatar billede jannick Nybegynder
08. januar 2000 - 13:16 #4
Øh. Det virker ikke helt. Problemer er netop at jeg ikke ved hvor stort drevet er. Jeg har en HD på min server. Så opretter jeg drev med net use. Der er flere brugere, der hver har deres del af HD. Men der er ikke lavet nogen fast fordeling mellem brugerne for hvor meget de har, så jeg kan kender ikke størrelsen på drevet.
Avatar billede joern Nybegynder
08. januar 2000 - 15:26 #5
Hej Jannick.

Jeg kender ikke noget videre til NT.  Min kode (som jeg fandt grundlaget for på spindet) indgår i en "sniffer", der overvåger om brugere downloader større mængder filer til disk (på et gymnasium).  Timeren genererer en logfil, så man efterfølgende kan se hvornår det er sket,of så sammenligne med oprettelsestidspunkt for mapper, zip-filer etc.

Håber du får et brugbart svar.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede joern Nybegynder
08. januar 2000 - 15:29 #6
En tilføjelse:  prøv http://www.planetsourcecode.com/vb/    /jørn
Avatar billede tni Juniormester
01. maj 2003 - 12:37 #7
Hvad skal installeres for at "GetDiskFreeSpace" kommandoen frem.

mvh TNI