Avatar billede Greenseeker Praktikant
16. august 2011 - 10:23 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Randomiseret valg

Hej folkens!

Jeg har konstrueret et ark, hvor man ved at vælge fra en række parametre (via checkboxe) får dannet en liste over fodboldhold og deres data. Når parametrene er valgt klikker man på en knap, som aktiverer en makro der udvælger ét hold (én række) fra den konstruerede liste. Alt virker fint bortset fra én ting:

Hvis jeg åbner arket, checker de bokse der skal checkes og aktiverer makroen får jeg et hold. Næste gang jeg åbner arket, checker de samme bokse og aktiverer makroen får jeg det samme hold! ...hvilket betyder at randomiseringsfunktionen ikke er så randomiseret alligevel - og det er hele formålet!

What to do? Dette er den linie i makroen der randomiserer (tyvstjålet fra anden side):

    Random = Int((Range("A1").Value * Rnd) + 1)

Kan nogen hjælpe? Sender gerne arket, hvis det ikke er lykkedes mig at forklare problemet godt nok...
Avatar billede clausc Nybegynder
16. august 2011 - 10:32 #1
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa242020(VS.60).aspx

Du mangler garanteret at seed'e randomizer'en
Avatar billede Greenseeker Praktikant
16. august 2011 - 12:51 #2
Hej clausc!

Ja, det er helt sikkert det der sker. Den samme sekvens af tal opstår hver gang. Men jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad jeg skal gøre for at ændre det:

"Before calling Rnd, use the Randomize statement without an argument to initialize the random-number generator with a seed based on the system timer."

Hvad vil det sige?
Avatar billede Greenseeker Praktikant
16. august 2011 - 13:08 #3
Ahh... Fandt ud af det!

Tusind tak for hjælpen, det er perfekt nu! :o)

Smid et svar!
Avatar billede clausc Nybegynder
16. august 2011 - 13:39 #4
Svar.

Lidt ekstra info:

Tænk på Rnd således:
Rnd-funktionen er bare en pre-genereret liste af tal. Seed er et start-indeks i listen.

Rnd uden seed, svarer til at man starter med indeks 0.

Til debug-formål er det meget nyttigt.
Til eksempelvis krypto er Rnd ubrugelig, seed eller ej.