Avatar billede ladefoged Nybegynder
15. august 2011 - 09:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Læs XP's jpg "EXIF" fra C# .net

Hej

Er der nogen der har en idé til hvordan man læser de informationer som XP sætter ind på biller og filer via Egenskaber > Dokumentinfo

Helt specifikt mangler jeg at kunne tilgå Nøgleord og Kommentarer.

Via PHP kan funktionen exif_read_data() hente oplysningerne men, jeg har endnu ikke fundet en funktion i C# .net som kan hente de samme oplysninger.

Billede med de oplysninger jeg gerne vil have fat i
http://simpelservice.dk/eksperten/xp_exif_data_csharp/oplysningerne_jeg_gerne_vil_have_fat_i.png

Test billedet som indeholder de oplysninger jeg gerne vil have fat i
http://simpelservice.dk/eksperten/xp_exif_data_csharp/test_billede.jpg
Avatar billede johny Nybegynder
15. august 2011 - 10:39 #1
Det virker ikke til at være helt vildt smart understøttet i .NET desværre, men det kan dog lade sig gøre:

System.Drawing.Image image = System.Drawing.Image.FromFile(@"D:\Tests\ConvertHexToString\ConvertHexToString\test_billede.jpg");

      string kommentar = System.Text.Encoding.UTF8.GetString(image.GetPropertyItem(40092).Value).Replace("\0", "");
      string tags = System.Text.Encoding.UTF8.GetString(image.GetPropertyItem(40094).Value).Replace("\0", "");
Avatar billede ladefoged Nybegynder
15. august 2011 - 11:14 #2
johny > Mange tak, det virker som det skal

Men som du siger er det ikke vildt smart, lidt underligt at Microsoft ikke har gjort det nemmere fra .NET nu hvor Windows og .NET jo begge er deres produkter, men ja de kan vel også glemme eller overse ting som os andre :)

Vil du smide et svar, så du kan få dine velfortjente points
Avatar billede johny Nybegynder
15. august 2011 - 11:42 #3
Jeps, det er ikke synderligt smart. Der findes dog diverse API'er rundt omkring som folk har lavet, men det har var bare den hurtige approach, og så slipper du også for diverse rettighedsproblemer.

Jeg ville så nok også lige pakke det pænt ind, og evt. lave en ImageInfo klasse som tager imod en "string imagePath" i konstruktøren, og som så indeholder al den information du kunne få brug for.