Avatar billede hawking Nybegynder
14. august 2011 - 16:40 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Nummerering i Microsoft Word 2007

Jeg arbejder på et matematisk dokument i word 2007, hvor jeg har brug for at kunne nummerere matematiske ligninger.
Dokumentet er inddelt i kapitler og underkapitler, som er nummereret på sædvanlig vis, f.eks. 3 for et kapitel og 3.1 for det første underkapitel. Dette repræsenterer ikke noget problem.
Dokumentet indeholder en masse ligninger, som skal nummereres, og hvor nummeret står til venstre for en given ligning. Word kan jo ikke nummerere til højre, men det er ok. Det er nemt nok at nummerere ligningerne som f.eks. (1), (2), (3) osv.
Mit problem består i, at jeg ikke kan finde ud af at lænke ligningsnumrene til det kapitel, de står i. Ligningerne i kapitel 3 vil jeg gerne nummerere (3.1), (3.2), (3.3) osv, således at hvis jeg indskyder et nyt lapitel før kapitel 3, så kapitel 3 nu bliver til kapitel 4, så opdaterer ligningsnumrene sig automatisk til (4.1), (4.2), (4.3) osv.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. august 2011 - 22:41 #1
Du kan godt placere numre et andet sted end til venstre, hvis du ønsker det. Det enkleste er at benytte en tabel. Du kan f.eks. få kapitelnummer med og lave numre, som opdateres automatisk, hvis du benytter fanen Referencer > Indsæt billedtekst. I dialogboksen vælg "Ligning" under Etiket (engelsk version: References > Insert Caption > Label > Equation). Klik på knappen Nummerering for at åbne endnu en dialogboks, hvori du kan vælge at medtage kapitelnummer (som er det, du ønsker - sæt separatoren til punktum).

Se denne følgende video i YouTube, hvor der også er vist, hvordan du kan gemme en opsat tabel til brug for ligninger til senere brug:

http://www.youtube.com/watch?v=T34BMW7wxWI

Caption = billedtekst
Equation = ligning

For at få sidste del af numrene til at opdatere, hvis du ændrer noget, skal du opdatere felter (Cltr+A for at markere alt, F9 for at opdatere felter).

Hvis du taster Alt+F9 for at få vist feltkoder, vil du se, at numrene er sammensat af to forskellige felter: Et StyleRef-felt, som henter kapitelnummeret fra Overskrift 1, og et SEQ-felt, som giver løbenummeret på ligningen. Koden i SEQ-feltet slutter med "\s 1", hvilket bevirker, at nummeret genstarter efter et afsnit med typografien Overskrift 1.
Avatar billede hawking Nybegynder
15. august 2011 - 16:34 #2
Tak for dette. Det er absolut brugbart. Jeg kan se, at man i Referencer/Indsæt billedtekst kan definere nye etiketter. Det opfylder mit behov, men jeg har et mindre problem, nemlig formatteringen af ligningsnummeret, dels i form af parenteser omkring nummeret og dels i form af skrifttype, skriftstørrelse og skriftfarve. Kan disse ting automatiseres, eller er det noget som jeg skal gøre gang for gang?

Hertil kommer, at når jeg længere nede i teksten laver en krydsreference til et ligningsnummer, så bør denne reference fremstå præcis som den fremstår ud for ligningen længere oppe i teksten.

Under alle omstændigheder var dette en stor hjælp.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. august 2011 - 18:01 #3
Lav en typografi, der ser ud, som du ønsker det, og anvend den typografi til nummereringen. Hvis du opretter en tabel, der ser du, som den skal og gemmer den som autotekst/hurtig del (også vist i videoen), kan du indsætte den klargjorte tabel, hver gang du skal lave en ligning. Så er alt jo allerede formateret korrekt. Hvis du vil have parenteser omkring nummeret, så sæt dem på rette sted, inden du gemmer som autotekst/hurtig del.

Krydshenvisning: sæt et bogmærke omkring det nummer/den tekst, du vil henvise til, og lav krydshenvisningen til bogmærket (bogmærke kan vælges som type i dialogboksen).
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. august 2011 - 18:09 #4
...du kan også lave krydshenvisninger direkte til figurtekster (inkl. til ligninger - se under type) uden at oprette bogmærker manuelt. Du vil derfor sandsynligvis kunne oprette krydshenvisningerne direkte (afhænger af, hvordan du konkret laver numrene).
Avatar billede hawking Nybegynder
25. august 2011 - 16:31 #5
Tak til Lene-Fredborg for god hjækp.
Avatar billede hawking Nybegynder
25. august 2011 - 16:38 #6
Avatar billede hawking Nybegynder
25. august 2011 - 16:45 #7
Kære Lene-Fredborg,

jeg takker mange gange for alle svarene.
Jeg ville gerne give dig alle 30 point, men jeg kan ikke finde ud af det. Jeg har sat en markering i feltet "Svar (til løsninger og pointgivning), men det giver mig kun mulighed for se et preview og at oprette??

Mvh
hawking
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. august 2011 - 16:47 #8
Det var godt, at det hjalp dig.
Dette er lavet som et svar. Du skulle dermed kunne tildele point (og afvise dine egne svar).
Avatar billede hawking Nybegynder
25. august 2011 - 20:04 #9
Jeg kan ikke se nogen option, hvor man kan tildele point. Måske kommer muligheden frem, når jeg trykker på opret??
Avatar billede hawking Nybegynder
25. august 2011 - 20:23 #10
Kære Lene Fredborg,
når jeg kigger ned over brugerfladen, så kan jeg se, at jeg har følgende muligheder:
Kommentar til forslag
Svar (til løsninger og pointgivning)
Når jeg vælger den anden mulighed, så er der intet i brugerfladen, der giver mulighed for at tildele point.
Hvis jeg klikker på review, så får jeg heller ikke mulighed for at tildele point.
Endelig, hvis jeg klikker på opret, så får jeg heller ikke pointtildelingsmulighed.
Hvad mente du iøvrigt med "at afvise dine egne svar"?
Jeg er glad for, at jeg til daglig kun beskæftiger mig med generel relativitetsteori!
Mvh
Hawking
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
25. august 2011 - 23:34 #11
Her er link til FAQ:
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Håber det hjælper.
Avatar billede BLaustsen Nybegynder
13. november 2012 - 08:50 #12
På statikeren.dk kan du finde svar på, hvordan du kan få ligningsnummeret efter overskriftsnummer samt få ligningsnummeret til højre for ligningen. Derudover er der en fremgangsmåde til brugen af krydshenvisninger.