Avatar billede glvi93 Nybegynder
11. august 2011 - 12:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Matematik med algoritmer

Hej alle.
Vil gerne have fat i en slags tutorial, manual eller lign. om algoritmer til programmering som c++. Gerne nogle matematik opgaver eller andet så man kan lære de forskellige algoritmer at kende.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2011 - 15:22 #1
Jeg kender ikke umiddelbart nogle tutorials til matematiske algoritmer i C++, men hvis du starter med:

- implementer gaengse matematiske funktioner (exp,log,cos,sin)
- lav differentiering og integrering funktioner
- lav vektor og matrix klasser
- lav linear least squares funktion
- lav non-linear least squares funktion

saa skulle du vare rimeligt godt koerende.
Avatar billede glvi93 Nybegynder
11. august 2011 - 23:33 #2
kender de linære og trilinære ligninger fra folkeskolen, er gode at bruge til hjernegymnastik. men de andre vil jeg kigge lidt nærmere på.
Gerne send svar :).
Avatar billede arne_v Ekspert
12. august 2011 - 02:17 #3
linear least squares funktion estimerer en lineaer ligning, men det matematiske niveau er nok mere foerste aar paa universitet end det er folkeskolen

formlen er her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Numerical_methods_for_linear_least_squares
Avatar billede glvi93 Nybegynder
12. august 2011 - 14:34 #4
Har ikke set mange af tegnene før, men har brugt koordinat systemet som set i illustrationen(uden tegnet&røde prikker), lavet en ligning over hvordan y stiger i forhold til x. Men også om den har en fast stigning eller en variabel stigning.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. august 2011 - 01:58 #5
Hvis du ikke kan matematik paa et rimeligt hoejt niveau, saa er der nok nogen af opgaverne i #1 som er for svaere.

Men du kan starte far oven af.
Avatar billede glvi93 Nybegynder
13. august 2011 - 16:14 #6
Fandt noget materiale inde på http://ocw.mit.edu/courses/electrical-engineering-and-computer-science/ som måske også kan hjælpe.
Men gerne send svar, vil se om det er for svært for mig at lave.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. august 2011 - 18:31 #7
svar