Avatar billede lone_a_p Praktikant
10. august 2011 - 13:08 Der er 22 kommentarer

Indexes og forespørgsler

Kære eksperter,

Jeg har oprettet en database, der ikke benytter de rette indexes. Enten har jeg ikke oprettet de rette indexes, eller også er mine forespørgsler ikke skrevet til at bruge dem??

Jeg har brug for en "skriv indexes for dummies" guide.

Ellers ville det blive en lang, lang liste med eksempler + spørgsmål herinde :D

Jeg har en stor database med mange (forskelligartede) forespørgsler, så jeg har nok brug for en dummies+, men en der tager det helt fra bunden.

Kender du til en god "database indexes for dummies" guide?

Mvh Lone
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2011 - 15:13 #1
Primitive tommelfinger regler:
- der er automatisk index paa PK saa undlad selv at saette et index paa
- saet index paa felter der bruges i join
- saet index paa felter der bruge i where
- undgaa like med noget der starter med % fordi det kan ikke bruge index
- index goer queries hurtigere og insert langsommere, men det er som oftest bedre at have for mange index end for faa index da queries bliver meget hurtigere og insert kun lidt langsommere og de fleste har flere queries end inserts

Naeste trin er at identificere de queries som koeres mest og analysere dem.

Analysen bestaar af:
- kigge paa explain output
- maale paa forskellige varianter af query paa en test server

Og ja - det er en masse arbejde!
Avatar billede lone_a_p Praktikant
10. august 2011 - 15:45 #2
Jeg har fx et meget konkret spørgsmål:

Jeg har en tabel forum_posts, hvor en af kolonnerne hedder dato.

Altså: forum_posts med col1, col2, col2, dato, col4 osv

Jeg ønsker at få de 10 seneste posts, MEN hvis jeg siger:
SELECT * FROM forum_posts ORDER BY dato DESC LIMIT 0,10
så bliver hele tabellen læst igennem og de 10 øverste rækker bliver returneret.

Kan jeg ikke blot få mysql til at udtrække de 10 øverste rækker i stedet for samtlige?

Ligeså vil jeg gerne kunne sige LIMIT 30, 40 (hvis man har klikket på side 4 i forummet)
Avatar billede lone_a_p Praktikant
10. august 2011 - 15:48 #3
Hej Arne,

Tak for din respons.

Jeg kan fx lave index på:
dato
postid
postid, dato
dato, postid

Hvornår er de to nederste med to kolonner i hver index hensigtsmæssig?

Er hovedreglen at man blot skal lave indexes på hver kolonne for sig?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2011 - 15:53 #4
re #2)

Hvis der er index paa data paa burde der ikke laves en full table scan
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2011 - 15:55 #5
re #3)

jeg gaetter paa at postid er PK og i saa fald ville jeg starte med kun at lave index paa dato

jeg vil mene at index paa flere kolonner er en sjaelden fugl for index til at forbedre performance (til index som skal sikre unik kombination er det noget andet)
Avatar billede lone_a_p Praktikant
10. august 2011 - 16:13 #6
Jeg har fx denne select:

SELECT distinct(id) AS thread_id, title
    FROM forum_thread
    LEFT JOIN forum_visit ON forum_thread.id = forum_visit.thread_id AND forum_visit.brugerid = 7
    WHERE forum_thread.main_id = 3 ORDER BY forum_thread.last_post_datetime DESC LIMIT 0, 10

Den skal give mig de sidste 10 tråde i forum nr. 3

Jeg har prøvet en masse forskellige indexes, og en explain bliver ved med at vise:
forum_visit: rows 1
forum_thread: rows 716
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2011 - 16:23 #7
Jeg tvivler paa at det kan goeres bedre end index paa:

forum_thread.id
forum_visit.thread_id
forum_visit.brugerid
forum_thread.main_id
forum_thread.last_post_datetime
Avatar billede lone_a_p Praktikant
10. august 2011 - 16:27 #8
Jeg vil lige give et mere enkelt eksempel, som dermed så også trækker problemet ret skapt op:

SELECT brugernavn FROM bruger ORDER BY last_visit DESC LIMIT 500

Jeg har index på last_visit og der vælges kun 500 rækker. GODT!

SELECT brugernavn FROM bruger WHERE myCol = "Y" ORDER BY last_visit DESC LIMIT 500

Nu får jeg langt flere end 500 rækker ... hvordan skal jeg lave denne query/tilhørende index, så jeg kun får de 500 brugere, der sidst har logget ind og som har myCol = "Y" ?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2011 - 16:34 #9
Det som goer den grim er at der formentligt er mange raekker med myCol = 'Y'.

Det foerste du proever er at putte index paa myCol.

Hvis det ikke hjaelper saa proever du med et index paa (myCol,last_visit).

Hvis det heller ikke hjaelper saa skal du have fat paa nogen som ved mere end mig.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
10. august 2011 - 16:34 #10
Eller dvs. jeg får selvfølgelig ikke flere end 500 rækker ud, men min joinsize ved explain giver et meget højere tal end 500.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
10. august 2011 - 16:38 #11
Jeg har både index:

last_visit
myCol
myCol, last_visit

stadig rigtig stort udtræk :-(

Tak for forsøget, jeg håber, der er andre der melder sig på banen her?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2011 - 16:39 #12
Jeg vil ogsaa foreslaa at du maaler performance fremfor udelukkende at kigge paa explain.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
10. august 2011 - 16:50 #13
Det er en helt ny bane for mig, hvordan gør jeg dette lettest?

Jeg er klar over, at man kan udtrække 2 forskellige forespørgsler evt. 100 gange i træk og tage gennemsnittet. Er det mådén at gøre det på?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2011 - 17:03 #14
Ja.

Bortset fra at du muligvis boer koere flere i parallel for at faa et realistisk billede.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
10. august 2011 - 17:12 #15
Dvs. flere kørsler på én gang?

Hvorledes gør man dette?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2011 - 17:20 #16
Der er tools som kan bruges.

Det simple er en loop i en bat fil som kalder wget.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
14. august 2011 - 11:02 #17
Hej Arne,
Du har ret, nu har jeg blot indekseret på de enkelte kolonner, der benyttes i where, og det er lige så godt som mine lange lange index(a,b,c). Det har garanteret sparet serveren for en masse plads, uden at jeg ved hvor meget?

Mit egentlige problem var vist ikke selve indekseringen, som jeg troede for længe siden (derfor rettede jeg fra enkelt-indekses til de sammensatte i sin tid) men faktisk sammensætningen af forespørgslerne, som blot ikke benyttede dem korrekt.

Der er jeg da kommet en del længere nu :)

Jeg har muligvis fundet, at der dog er en fordel med index(a,b,c) hvis man i explain får vist "func" i kolonnen ref. Kan det passe?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2011 - 20:21 #18
Maaske - saa godt kender jeg ikke MySQL optimizeren.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2011 - 23:32 #19
Tid at faa afsluttet her?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. oktober 2011 - 00:05 #20
??
Avatar billede lone_a_p Praktikant
28. juni 2012 - 21:41 #21
Vil du lægge et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juni 2012 - 22:04 #22
kommer her