Avatar billede koppelgaard Praktikant
08. august 2011 - 20:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Wrappe tekst omkring tabel med VBA

I word er der mulighed for at wrappe tekst rundt om en tabel ved enten at vælge "around" eller "none" (det er en engelsk udgave). Men hvordan gør man det i VBA?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. august 2011 - 22:01 #1
Følgende linje ændrer første tabel i det aktive dokument til ombrydning "Around":

ActiveDocument.Tables(1).Rows.WrapAroundText = True

Sæt WrapAroundText = False for at ændre til ombrydning "None".

Der er som i dette tilfælde flere egenskaber for tabeller, som knytter sig til Rows, hvor man måske logisk ville gætte på, at det var en egenskab knyttet til Tables.

TIP: I mange tilfælde - men ikke altid - kan du finde frem til det, du har brug for i VBA, ved at optage en makro, hvor du manuelt foretager det ønskede. Det gælder f.eks. for denne operation. Hvis du har brug for at indstille Options eller Positioning for tabellen, så optag en makro for at finde ud af, hvad du har brug for.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
09. august 2011 - 06:30 #2
Tak for tippet Lene.
Jeg kikkede ganske rigtigt under tabelegenskaber.
Angående optagelse med makro.
Det har jeg prøvet. I samme øjeblik jeg starter optageren kan jeg ikke aktivere det lille kors/kryds tv over tabellen.
Du må gerne sende svar :-)
Avatar billede koppelgaard Praktikant
09. august 2011 - 06:59 #3
Hej igen.
Det virkede fint.
Jeg har et andet lille problem.
Tabeller indsat lige under hinanden gror sammen.
Kan man forhindre det via vba?
Hvis du har et svar, kan jeg lige oprette et svar med flere point.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
09. august 2011 - 09:46 #4
Dette er lavet som et svar.
Man kan aldrig bruge musen til at markere tekst eller andet under optagelse af makroer, så man er nødt til at markere vha. tastaturet. I dette tilfælde ville du blot på forhånd kunne placere markøren i en tabel, inden du starter makrooptagelsen.

Tabeller skal altid være adskilt af mindst et afsnit. Det kan godt være et tomt afsnit (= et afsnitstegn). Hvis du opretter tabeller via VBA, kan du på forhånd indsætte et afsnit på stedet. Hvis det f.eks. er sidst i dokumentet, kan du bruge:

ActiveDocument.Range.InsertAfter VbCr