Avatar billede Dennis3D Nybegynder
08. august 2011 - 13:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lave en Array ud fra checkbox

Hey Eksperten.

Jeg har et hurtigt spørgsmål. Jeg prøver at hente data fra min html kode:

<input type="checkbox" name="programs" value="maya,">Maya Autodesk<br>
<input type="checkbox" name="programs" value="3dsmax,">3DS Max Autodesk<br>
<input type="checkbox" name="programs" value="mudbox,">Mudbox Autodesk<br>
<input type="checkbox" name="programs" value="blender,">Blender<br>
<input type="checkbox" name="programs" value="cinema,">Cinema 4D Maxon<br>
<input type="checkbox" name="programs" value="lightwave,">LightWave 3D Newtek<br>

Hvordan henter jeg alle dataerne i php? Jeg har prøvet mig frem men jeg har meget svært ved at gemmenskue det, jeg kan kun få skrevet det sidste jeg har checket af.

Tak på forhånd

/Dennis
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. august 2011 - 13:58 #1
Prøv at ret til:

<input type="checkbox" name="programs[]" value="maya,">Maya Autodesk<br>
<input type="checkbox" name="programs[]" value="3dsmax,">3DS Max Autodesk<br>
<input type="checkbox" name="programs[]" value="mudbox,">Mudbox Autodesk<br>
<input type="checkbox" name="programs[]" value="blender,">Blender<br>
<input type="checkbox" name="programs[]" value="cinema,">Cinema 4D Maxon<br>
<input type="checkbox" name="programs[]" value="lightwave,">LightWave 3D Newtek<br>

Og på din post side, print:

echo '<pre>';
print_r($_POST['programs']);
echo '</pre>';
Avatar billede Dennis3D Nybegynder
08. august 2011 - 14:19 #2
fedt man, det virker

er der en måde hvor jeg kan sætte fx. $programs = maya, 3dsmax, osv. (som er values fra $_POST['programs'])?

Således at jeg kan putte det ind i et database felt.
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. august 2011 - 14:29 #3
Vises maya osv.. ikke, når du laver print af $_POST['programs'] ?
Avatar billede Dennis3D Nybegynder
08. august 2011 - 14:35 #4
Jo der udskriver den:

Array
(
    [0] => maya,
    [1] => 3dsmax,
    [2] => mudbox,
    [3] => blender,
    [4] => cinema,
    [5] => lightwave,
)

Men hvis jeg prøver at sætte:

$programs = $_POST['programs'];

og derefter skrive det i en database skriver den bare "Array"
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. august 2011 - 14:41 #5
Ja, du skal så løbe dit array igennem.
Evt. kig på foreach() eller en for-løkke.
Avatar billede Dennis3D Nybegynder
08. august 2011 - 15:01 #6
Okay, tror jeg fandt en god løsning

Jeg bruger serialize() til at gemme i databasen og henter den så ved at bruge unserialize() det fungere ret godt. og så laver jeg lykken når jeg henter fra databasen.

hvis andre er interesseret i det kan der læses her:
http://www.evolt.org/node/60222

Tak Jakobdo :) Du kan bare smide et svar hvis du gerne vil have points.
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. august 2011 - 15:08 #7
Svar
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. august 2011 - 08:06 #8
Takker for point.
Du bør dog nok stile mod en løsning, hvor du gemmer maya, 3dmax etc.. i en tabel for sig.
og laver en mange til mange løsning.
arrays i et felt i db, er lidt fy...
Avatar billede Dennis3D Nybegynder
09. august 2011 - 11:07 #9
Okay mange tak for info :)

Pt. virker det dog fint. Jeg havde lidt problemer med at vise når en bruger ændrer sig profil hvilket bokse der er krydset af i forvejen, fx. Maya kan være krydset af hvis brugeren allerede har gjort det.

Men nu virker det, hvis det går i stykker vil jeg self. rette det, men har en ret stram deadline.