Avatar billede chrskovsen Nybegynder
05. august 2011 - 17:18 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Startup Crash

Hej. Jeg har et underligt problem som jeg håber der er nogen der kan hjælpe med.

Min computer begyndte at crashe oftere og oftere her de seneste par uger. I starten var der timer imellem men nu kan jeg slet ikke komme forbi windows start loading bar efter bios.

Jeg prøvede at geninstallere windows 7 men fik en I/O error på loading bar'en og kunne ikke komme videre. den foreslog at frakoble usb devices eller hardware som cd-rom etc men intet af det virkede.

Jeg prøvede så meget af mit hardware på en anden computer for at se om det kunne være problemet.
Da jeg satte min harddisk i en anden computer virkede den uden problemer så jeg overførte de ting jeg ville gemme og formaterede og geninstallerede windows 7 på harddisken fra den anden computer, uden fejl. Det siger mig at det nok ikke er harddisken eller windows 7 men må være et eller andet hardware et sted. Jeg har testet grafikkort, cd-rom, harddisk og endda bundkortet men intet af det ændrer noget. det eneste jeg ikke har skiftet ud er cpu'en og psu'en da jeg ikke har ekstra.

efter jeg skiftede bundkort (måske også med det gamle, men det er ret besværligt at skifte ud igen så har ikke prøvet) starter windows startup repair lige efter bios men den konstaterer bare at den ikke kan reperere systemet, i reporten siger den at alle tests er bestået uden fejl men at der er en root cause der kan være hardware something. Jeg kan derefter gå til kommando-prompt, systemgendannelse etc (kan gennemføre gendannelse, men ingen effekt (harddisken er jo også lige blevet formateret fra den anden computer så der er ikke rigtig noget at gendanne)). hvis jeg går til kommando-prompt kan jeg se dir af min harddisk og åbne notesblok dokumenter etc så den må kunne se harddisken og læse den.

Crashet sker aldrig i bios eller under windows repair; det sker altid præcis samme sted, 2 sekunder efter at "starting windows" load baren kommer frem, der kommer lige en blue screen i 1 sekund som man ikke kan nå at læse, og så rebooter den.

Aner virkelig ikke hvad der foregår.

specs:
Asus P8H67 EVO
Intel i5 2400
coolermaster GX 650 watt psu
2x4gb ddr3 kingston value ram
Med onboard grafikkort sker det samme så det er nok ikke relevant
windows 7 (prøvede at sætte en windows xp installation igang men samme problem, I/O error)

Har ikke testet med andre ram, men har testet begge kam blokke individuelt uden ændring.

har prøvet 100 forskellige bios options, intet gør nogen forskel.

Håber der sidder et geni derude :)

tak
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2011 - 17:52 #1
Prøv at teste dine RAM
Avatar billede chrskovsen Nybegynder
05. august 2011 - 18:36 #2
hvordan ? den eneste ram test jeg kan køre er den windows startup repair har og den finder ingen fejl. har ikke andre ram liggende der passer
Avatar billede bobske Nybegynder
06. august 2011 - 01:07 #3
1) Prøv at kør en chkdsk /r. (Kan startes fra windows 7 recovery console - commando prompt) Der er andre der har haft held med dette før og BSOD.
2) http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8H67M_EVO/#download Der virker til at være en del nye bios-updates for dit bundkort som kan påvirke stabiliteten. Prøv at få updated med nyeste hvis du kan.
Avatar billede chrskovsen Nybegynder
06. august 2011 - 09:48 #4
chkdsk finder ingen fejl. jhar prøvet alle de tests windows repair har, safemode virker heller ikke.
Avatar billede chrskovsen Nybegynder
06. august 2011 - 10:02 #5
det eneste hardware jeg ikke har testet (ved udskiftning) er psu cpu og ram (extended memory test fra windows repair finder dog ingen fejl ). bios har cpu pa ca. 55 grader lige gyldigt hvor lang tid den har v?ret t?ndt. kan psu'en på nogen måde v?re problemet?
Avatar billede bobske Nybegynder
06. august 2011 - 13:21 #6
Så skal det være fordi der er for lidt watt (<400) eller du ikke har forbundet nogle af strømstikkene.. måske skal dit onboard grafikkort have ekstra strøm udover det som fåes fra hovedstrømmen?

Jeg ville checke motherboard manuallen grundigt igennem.
Og prøv også at update bios:

P8H67-M EVO 1850 BIOS
Improve system stability.

Det kan jo have en effekt..
Avatar billede chrskovsen Nybegynder
06. august 2011 - 17:28 #7
Nah, jeg har prøvet både med mit normale grafikkort og med onboard og alt er sat rigtigt i i forhold til strøm.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal opdatere bios uden at kunne logge på. jeg har ikke lige mulighed for at brænde en boot disc til det (hvis man kan det) da jeg skriver fra min ps3 her. men jeg man plejer da at kunne bruge et bundkort uden at opdatere noget og jeg har jo brugt det i et års tid nu så det virker mærkeligt at driverne pludselig skulle gøre sådan.

Det eneste jeg kan komme frem til så er cpu'en.
Avatar billede bobske Nybegynder
07. august 2011 - 01:42 #8
Ja ok troede det var en ny maskine. Som tommelfinger regel så når du aldrig til BIOS hvis der er noget galt med CPU eller chipset, mange gange også ram.

Check de fejlbeskeder du får og slå dem op.. du skriver noget med root cause hardware failure f.eks.? Er der en fejlkode?

Du kunne prøve at lave en Hiren BootCD (med CD eller USB) og se hvor langt den kommer.

Mit bud er stadig (på trods af dine udelukkelsesmetoder) at der er et eller galt med din harddisk og/eller windows 7 installation - eftersom fejlen sker heromkring.
Avatar billede chrskovsen Nybegynder
07. august 2011 - 13:46 #9
det kan ikke være harddisk/windows for når jeg fjerner harddisken fuldstændig og bare booter computeren fra windows cd så crasher jeg stadig når den loader filerne fra cd'en, igen på loading bar'en. jeg har også lige sat min harddisk i en anden computer, igen, og den booter fint og windows virker som det skal her, så installationen og harddisken er 100% ikke problemet.

Men det ser ud til at vi ikke kommer frem til nogen løsning. jeg må nok bare sende hele skidtet til repair og vente en måneds tid før de får det ordnet.
Avatar billede bobske Nybegynder
09. august 2011 - 17:43 #10
Surt show :/. Well du kan jo trykke Pause når BSOD kommer frem for at se hvilken fejlkode det er og så tag den derfra..

Den her tråd kan måske hjælpe:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-windows_install/windows-7-installation-blue-screen/4d2a091b-634c-4ba3-af4a-dea97feec666
Avatar billede chrskovsen Nybegynder
10. august 2011 - 12:16 #11
Fik læst problemet inden jeg sendte den afsted. det var bundkortet der ikke virkede. Jeg havde købt et nyt bundkort tidligere som ikke umddelbart gjorde nogen forskel, men man skulle åebnbart reformat og installere igen efter at have skiftet det ud, så virkede det. Jeg ved så ikke hvorfor mit gamle bundkort gik i stykker da det kun er et par måneder gammel og jeg ikke har rørt ved det siden jeg satte det i.
Avatar billede chrskovsen Nybegynder
03. december 2011 - 07:48 #12
.