Avatar billede klynken Nybegynder
04. august 2011 - 10:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Yamaha YSP-4100?

Ved ikke helt om det er det rigtige sted at oprette dette spørgsmål, men forsøger :).

Leder efter diskret god lyd til mit tv/pc setup. Min kæreste er meget ked af højtalere, så derfor har jeg ledt efter en soundbar, hvilket ville gøre hende glad.
Ved meget lidt om lyd, men har rodet lidt på nettet og set nedenstående. Er der nogen herinde der ved om den er noget værd, som et alternativ til et ægte 5.1 system? Den skal både bruges som afspiller af lyd til film musik og spil.
http://nbradio.dk/shop/yamaha-yht-s400-6888p.html

Hvis nogen har et bedre forslag til et setup, evt. ikke kun soudbars, men noget andet lidt diskret, ville det også være super.
Avatar billede klynken Nybegynder
04. august 2011 - 11:23 #1
Btw skal det helst ikke koste mere end 3000-3500:)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
04. august 2011 - 11:28 #2
Jeg prøvede en af deres tidlige soundbars og lyden var væsentligt bedre end TV´ets egen. Ganske god faktisk.

Men det er langt fra et ægte setup med højttalere - men det kommer jo an på hvad der er vigtigst (eller hvem der bestemmer derhjemme :-) )
Avatar billede thov Forsker
04. august 2011 - 12:22 #3
Problemet med smalle 'soundbars' kombineret med subwoofer, er fraværet af nedre mellemtoner.
Soundbars kan ikke gå langt nok ned, og sub'en må ikke gå for højt op - så påvirkes retningsfornemmelsen.
(Vi opfatter ikke retningen af lyde under ca. 300Hz).

Til film med 'snurrerundt' virkning betyder det ikke så meget, men musik i stereo vil lyde bedre fra en Bilka-radio til 198kr.

F.eks kan man erstatte de smalle front-bars på et Sony surroundanlæg (til 12.000 kr.) med et sæt 'Eltax Monitor III' (350 kr. sættet), og få brugbar stereolyd.
Avatar billede klynken Nybegynder
04. august 2011 - 13:04 #4
Er helt klar over at man ikke får samme effekt som af et "rigtigt" højtaler sæt. Leder bare efter en løsning der kan gøre både jeg og kæresten tilfreds.

Men hvis jeg forstår dig ret thov er enhver soundbar ubrugelig til afspilning af stereo musik.
Desværre er kompromiset med kæresten, at jeg beholder mig store HD tv med må nøjes med meget små højtalere.

Det betyder jo i praksis også at f.eks. dine nævnte Eltax monitor III er udelukket:(.

Hvis du har et andet forslag vil jeg meget gerne høre det:).

Ved godt at jeg må nøjes med noget middelmådigt, så jeg leder efter den mindst ringe løsning.
Avatar billede klynken Nybegynder
04. august 2011 - 13:09 #5
Sorry havde kigget forkert på Eltax størelsen:). Den størelse kan jeg vist få hende med på. Kigger på det. Tak for forslaget
Avatar billede thov Forsker
04. august 2011 - 16:28 #6
Ja, de er forbavsende små - Eltax'erne, og det er prisen også.
Til gengæld er lyden forbavsende stor :-)

Mit sæt trækkes af en Tripath 2020 forstærker købt i Hong Kong.
Ses også her: http://www.cadaudio.dk/hififorst.htm
(Den nederste af de 3).
Størrelsen på forstærkeren har også den rigtige 'WAF'.
(WAF: Wife Acceptance Factor).
Avatar billede klynken Nybegynder
04. august 2011 - 19:10 #7
Ser glimrende ud. Hun er overbevist om både højtalere og forstærker. Ville gerne give dig point for svarende hvis du lige smider en ekstra kommentar:)
Avatar billede thov Forsker
05. august 2011 - 00:02 #8
Svar kommer her :-)
Forstærkeren koster omkring $20 (Ebay) og uden strømforsyning.

Med told, MOMS o.s.v. stod 2 stk. forstærkere mig i ca. 600kr.