Avatar billede webweaver Praktikant
31. juli 2011 - 19:04 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Rewrite url

Godaften folkens

Sidder og roder lidt med rewrite url i en .htaccess fil.
Det er ikke det område jeg har beskæftiget mig mest med, så der er lidt tvivlsspørgsmål omkring det.

Jeg ønsker simpelthen at gøre een/flere adresser "pæne" og beskære variabler fra dem væk etc ..  - Hvis det altså er muligt. Det er nemlig en ting jeg er lidt i tvivl om.

Jeg har et link, f.eks. www.side.dk/bestil.php?e=$d
Kan jeg få det til at hedde "Frem" uden noget andet? Det synes nemlig ikke at virke og så vidt jeg kan se, bliver jeg nødt til at have værdien af variablen med i den rule jeg skriver, for at overføre den med over.

$d indeholder et variabelt tal.
Man kan istedet kalde den for Frem/1 ($d) istedet vil jeg mene, hvis det andet ikke kan lade sig gøre.

Det kan jeg dog heller ikke få til at virke helt som jeg ønsker. I og med at jeg laver en / mere, tolker den det som at der er en mappe ekstra(tror jeg) og så kan den ikke finde billeder, stylesheet med mere .. Er det virkelig nødvendigt at lave conditions for det? Samtidig er det som om den husker den rule den laver og så lægger den "oven i sig selv", så første gang jeg trykker på linket, hedder det Frem/1 og anden gang jeg trykker hedder det Frem/Frem/2 og det er self. ikke meningen!

Det er en frem/tilbage funktion i en kalender. Derfor trykkes der evt. flere gange og $d indeholder et tal afhængig af hvilken side man er på.

Det jeg har forsøgt mig med og som giver beskrevne problemer:
RewriteRule ^Frem/([0-9]+)+$ bestil.php?e=$1

Håber I kan guide mig lidt på vej inden for det her.
Og hvis linket kan hedde "Frem" uden nogen variabler synelige overhovedet, vil det være fedest.

På forhånd tak.

Mvh. Lasse Jensen
Avatar billede bazzoooo Nybegynder
31. juli 2011 - 19:27 #1
Har du husket:
RewriteEngine On ?
Avatar billede webweaver Praktikant
31. juli 2011 - 19:54 #2
Ja. Den kører jo de forskellige rules :-)
Det fungerer bare ikke som ønsket...
Avatar billede webweaver Praktikant
02. august 2011 - 13:48 #3
Der ser ikke ud til at være megen hjælp at hente herinde.
Jeg rykker spørgsmålet til PHP kategorien og forsøger mig der.

Tak for input bazzoooo.