Avatar billede mikethebike Nybegynder
02. august 2001 - 11:00 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Download af billeder i stedet forvisning

Jeg har et billedearkiv, som jeg gerne vil have brugerne til at downloade fra.

Når de klikker på et link f.eks:
<a href=\"billede1.gif\">download billede1.gif</a>
får de \"jo\" blot vist billedet, jeg vil have at de skal have \"Save As\"-dialogboksen op som hvis det var en .zip-fil ...

kan det lade sig gøre?

Jeg kan selvfølgelig zippe alle mine billeder, men det synes jeg er lidt ufikst (kan man sige det?)
Avatar billede plexx Nybegynder
02. august 2001 - 11:07 #1
De kan jo bare højreklikke og vælge save as/gem billed
Avatar billede jander Nybegynder
02. august 2001 - 11:09 #2
Browserne er programmeret til at åbne billederne, hvis de bliver linket til på normal vis. Det er kun hvis de bliver zippede eller hvis de er i et billedformat som browseren ikke kan læse, at \"Save As\" dialogboksen kommer frem.
/jander
Avatar billede zeptic Nybegynder
02. august 2001 - 11:12 #3
Kan du ikke tilføje Type i din href og så sætte en anden Mimetype (type=\"application/unknown\")??
Avatar billede mikethebike Nybegynder
02. august 2001 - 11:21 #4
plexx: Ja, det er rigtigt, mit billedearkiv indeholder repro-materiale, og et typisk jpeg-billede fylder 6-7 MB, så jeg synes det ville være rart med en dowload i sted for en vis med en efterfølgende \"save as\".

Jander: Ja, det er rigtigt, derfor spørgsmålet i javascriptområdet, da jeg kunne forstille mig at man kan tage fat i et billede som objekt og downlade det med. evt. kunne jeg rename billederne til .xgif i min ende, og så foreslå et \"rigtigt\" filnavn .gif i en saveas-dialogbiks eller...

zeptic: fungerer ikke
Avatar billede zeptic Nybegynder
02. august 2001 - 11:26 #5
ok... der står også at det kan bruges som et \"advisory hint\" i html4.01 spec\'en fra W3.org
Avatar billede zeptic Nybegynder
02. august 2001 - 11:27 #6
man behøver jo ikke vise før man d/l -- det er vel det plexx mener
Avatar billede mikethebike Nybegynder
02. august 2001 - 11:34 #7
zeptic: Ja jeg var nok lidt kort for hovedet da jeg skrev mine kommentarer, man kan selvfølgelig bruge højreklik og vælge save target as ...
men mit arkiv er bygget op med thumpnails, som udskifter et større preview, og een downloadknap, som så skulle downloade det billede der er previewet (med en window.open( \'billede1.gif\',\'displayWindow\'))
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
02. august 2001 - 11:56 #8
Hvad med at vise dem som thumpnails og så linke hvert billede til en zip fil. Så kan folk både se dem og downloade dem de vil.

/Tony
Avatar billede zeptic Nybegynder
02. august 2001 - 11:58 #9
hvem gider download eet billede i en zipfil?? der skal da være flere før det er besværet værd.
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. august 2001 - 11:58 #10
Jeg stemmer for janders
\"Højreklik og vælg \'save target as* for at hente det højopløste billede\"
under hvert billedlink.
Det er nok mere effektivt end at fortælle at billederne skal renames bagefter.

Det kan så raffineres ved at lave en browser- og language- check så \'save target as\' bliver skiftet ud med det brugerens browser siger ved højreklik på et link.

mvh JakobA
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
02. august 2001 - 12:06 #11
>zeptic

Billederne er på 6 - 7 Mb / stk. Så 10 i en pakke vil bringe ethvert tlf. modem i knæ ... I think.

/Tony
Avatar billede mikethebike Nybegynder
02. august 2001 - 13:10 #12
Løsningen skal fremkalde en \"Save-As\" dialogboks, og kan det ikke lade sig gøre med javascript bliver point\'ne i min \"pulje\". Det er kun et issue at rename filerne på serveren, HVIS man med Javascript kan rename dem tilbage \"i\" en saveAs dialogboks ... men den løsning tvivler jeg selv på.
Hvis nogle kan trylle en java-applet eller activeX frem er det også ok!

/Mike The Bike
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. august 2001 - 17:19 #13
Har du adgang til asp eller php?
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. august 2001 - 10:39 #14
Jeg forstår ikke dit \"men ...\" i  Kommentar fra mikethebike 02/08 2001 11:34:37.
Det er ikke svært at lave et link der linker til forskellige billeder altefter hvilket billede der sidst er blevet prewievet.
Avatar billede hope Nybegynder
04. august 2001 - 10:46 #15
hvorfor kan du ikke bare lave thumb\'en og så nedenunder et link der linker DIREKTE til det store billede, og så bede folk højreklikke LINKET og gemme?

***Ved ikke om det var det der var ment med et tidligere svar ???
Avatar billede mikethebike Nybegynder
06. august 2001 - 11:19 #16
JakobA:

asp eller php .. Jeg benytter ganskevist en Lotus Domino server, men hvis det kan løse det med php, er jeg lydhør ... Jeg har sat et par Linuxservere med Apache og php op !

Jeg har løst det med linket alt efter hvilket billede der er vist - no problemo!

Hope: Sådan forstod jeg det tidligere

/Mike
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. august 2001 - 14:18 #17
Så ville jeg gå tilbage til zeptics forslag og give de store billeder en \'falsk\' mimetype a la  type=\"application/download\".
men den skal sendes i headeren, den kan ikke sættes i et link.

du kan fx samle de store i een mappe og sætte htacces til at sende ukendt for filer med endelsen .jpeg i den mappe. Det kan gøres i din .htaccess fil eller via asp\'s konsol for dit websted.

Der er vist også muligt at gøre det individuelt for hver fil, men så god er jeg ikke :)

mvh JakobA
Avatar billede mikethebike Nybegynder
06. august 2001 - 14:59 #18
JakobA: perfekt, jeg ændrede i stedet /etc/mime-types, så alle mine .jpeg filer nu kan downloades i stedet da jeg har en større træstruktur, som jeg gerne vil bibehole og det var en nem metode - men ideen var din/zeptic 60%/40%.

Jeg har nu det problem at min server er en dominoserver (Lotus Notes), og jeg kan nok få den til at køre PHP - du snakkede om at du havde et PHP-script det kunne noget tilsvarende eller?

Hvis du kan fremtrylle et svar med PHP får du de 100 point, ellers må du dele med zeptic !

/Michael
Avatar billede mikethebike Nybegynder
06. august 2001 - 15:01 #19
Jeg glemte at min testserver i ovennævnte forsøg var en Apache på Linux, men den i drift er en Lotus Domino på Linux, og kan ikke bare få ny mime-type konfiguration på samme måde! /Michael
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. august 2001 - 15:30 #20
Måske ikke på \'samme måde\', men den kan ret sikkert en eller anden måde.
Siden der er OK at \'pervertere\' mimetypen for .jpeg hjemme hos dig selv vil idealet vel være at vi gør præcis det samme ude på serveren. Men kun for DINE mapper der.
Så hvad med at snakke med admin på den server. om hin ikke vil hjælpe med det.

Det kan nok gøres specifikt i php hvor knappen fx trigger:
    download.php?pic=ditbillede.jpeg
og så finder og sender scriptet i download.php en falsk header sammen med billdet.
Det er lige en tand over min formåen i .php, og vil derudover kræve at du har forskellige versioneer af dine htmlfiler hjemme og på serveren (medmindre du vil ændre serveren så den trigger et download script når den ser endelsen .jpeg og det er vel næsten samme problem som ovenfor).

PS: naturligvis er det en deler :-))

mvh JakobA
Avatar billede mikethebike Nybegynder
06. august 2001 - 16:06 #21
Zeptic : Jeg skylder dig 50 point .. mail mig, så laver jeg et spørgsmål kun du kan besvare.

Michael@hviid.com