Avatar billede Gambolputty Novice
28. juli 2011 - 20:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Køb af ny bærbar

Hej eksperter

Jeg har lige et klassisk "køb af ny computer"-spørgsmål.

Min gamle bærbare er brændt sammen, fordi jeg var dum nok til ikke at gøre noget ved det selvom jeg kunne mærke at køleren ikke rigtig fungerede, og computeren blev alt for varm. Derfor skal jeg have mig en ny, og vil gerne høre jeres input.

Jeg vil gerne have en computer som kan bruges til nye spil, men den behøver ikke at kunne trække det nyeste nye i den højeste høje opløsning. Det vil være fint hvis den er nogenlunde fremtidssikret de næste par år.

Det gør ikke noget at det er en stor computer, da jeg har en Asus eee netbook som jeg bruger til studiebrug, så det bliver ikke en computer som jeg skal slæbe rundt på hver dag.

Den må koste op til 9000, men meget gerne billigere. Jeg har lige umiddelbart kig på følgende to:

En Asus, som jeg har set i en butik til 6999 kr:
http://www.pricerunner.dk/pi/27-2713838/Baerbare/ASUS-N73SV-TY145V-Produkt-Info

En HP Envy:
http://www.pricerunner.dk/pi/27-2652039/Baerbare/HP-ENVY-17-1193eo-Produkt-Info

Er der nogen der har nogen kommentarer til hvilken der er værd at vælge, hvorfor jeg skulle vælge noget helt syvende, hvad det så skulle være, hvorfor jeg hellere skulle finde mig en stationær, eller holde mig helt fra PCer i det hele taget da tiderne skifter? Så vil jeg gerne høre dem :)
Avatar billede Gambolputty Novice
28. juli 2011 - 21:03 #2
Der er et par steder hvor jeg kan se at de adskiller sig:

Asus VS HP
i7 2630QM 2GHz VS i5 460M 2.53 GHz
1 TB Harddisk VS 500 GB Harddisk
Nvidia Geforce GT 540M VS ATI Mobility Radeon HD 5850

Er Radeon-grafikkortet ikke bedre end Geforce?
Er en i7 medd 2 GHz bedre end en i5 med 2.5 GHz?
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
28. juli 2011 - 23:14 #3
Hej

Som ohhelpme skriver så er Asus'en bedst og ville nok også være mit valg.

Men hvis du skal bruge bærbaren til gaming, så ville jeg forslå en bærbar med større skærmopløsning. Jeg ved ikke om du lægger vægt på dette punkt. Men hvis jeg skulle ud og finde en bærbar til dine formål så ville jeg nok vælge en bærbar med Min. skærmopløsning på 1920x1080 (Full HD), da skærmopløsningen betyder en hel del for mig.

Men smag og behag. (:

MVH Christian R. Larsen.
Avatar billede Gambolputty Novice
28. juli 2011 - 23:26 #4
Hvis jeg nu kaster denne her Dell ind i kampen, fordi den er billigere og umiddelbart minder om de andre, er den så bedre end Asus'en?

http://www.dell.com/dk/virksomheder/p/xps-l702x/pd?oc=n00x7m06&model_id=xps-l702x

Et par vigtige info:

i7-2630QM processor på 2,00 GHz (samme som Asus)
6 GB DDR3 RAM (2 GB mere end Asus)
500 GB Harddisk (halvt så meget som Asus)
3GB NVIDIA GeForce GT 555M Grafikkort

... og ved lige præcis grafikkortet ved jeg ikke hvad der er det mest optimale af de tre jeg nu har i spil.
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
28. juli 2011 - 23:37 #5
Hej Dezik

Det er selfølgelig et plus den har flere RAM. Med hensyn til hardisken har den kun halvt som mange GB som den anden. Men 500GB skulle være rigeligt (Jeg har selv 2TB på min computer og har ikke fyldt 500GB på den endnu). Og hvis du skulle få plads mangel, så kan du altid købe en ekstern harddisk til nogle af tingene.

Hvis du har lyst til at kigge på flere bærbare så, kan du besøge www.edbpriser.dk, den finder også de billigste steder

MVH Christian
Avatar billede Gambolputty Novice
29. juli 2011 - 11:49 #6
Er der nogen der kan fortælle hvilket af de tre grafikkort der er bedst?

Nvidia Geforce GT 540M
ATI Mobility Radeon HD 5850
3GB NVIDIA GeForce GT 555M

Og, kan forklare hvorfor i7-processoren er bedre en i5, selvom den har færre hz?

i7-2630QM processor på 2,00 GHz
i5 460M processor på 2.53 GHz

så vil jeg blive mægtig glad.

Jeg tror jeg i øjeblikket hælder til Dell-computeren, da den virker til at kunne konkurrere med Asusen, og så samtidig er billigere, men der er især det med grafikkortet som jeg ikke helt kan gennemskue.
Avatar billede Gambolputty Novice
29. juli 2011 - 12:29 #7
Hey igen,

jeg har kastet mig over google, og set på processorerne, og kan godt se at i7eren er bedre end i5 når man sammenligner dem:

i7: http://ark.intel.com/products/52219
i5: http://ark.intel.com/products/50179

i7eren har blandt andet fire kerner, mod i5erens to, og en masse andet guf.

Mht. grafikkortet, så har jeg kigget på dem her:

Asus - Nvidia Geforce GT 540M: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-540M.41715.0.html
HP - ATI Mobility Radeon HD 5850: http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5850.23069.0.html
Dell - 3GB NVIDIA GeForce GT 555M: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-555M.41933.0.html

Sammenlignet på denne her liste, så er de hhv. nr. 96 (Asus), 67 (HP)og 62 (Dell): http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

Jeg er ret meget på at købe Dell efterhånden. Er der nogen gode råd til hvorfor jeg ikke skulle gøre det?
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
29. juli 2011 - 17:37 #8
Hej

Hvis du syntes DELL computeren dækker dine behov. Så syntes jeg bare du skal købe den.

Syntes ikke rigtigt jeg kan se noget ved DELL computeren som jeg ville fraråde.

MVH Christian R. Larsen.
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
31. juli 2011 - 22:03 #9
Husk at lukke tråden hvis du er færdig (:
Avatar billede Gambolputty Novice
14. august 2011 - 13:15 #10
Hey, kom lige til at tage et smut på ferie, men må hellere få lukket tråden. Endte med at købe Dell-computeren, med HD-skærm.

Tak for hjælp, I må gerne begge to smide et svar, så deler jeg point ud.
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
17. august 2011 - 10:20 #11
Kommer her (: