Avatar billede Ole_N Nybegynder
28. juli 2011 - 13:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

læsning af sitemap.xml

Hej Eksperter,

JJeg er ved at lave en funktion der skal kunne læse en sitemap.xml fil og retuner listen af urls i den, men ken kan ikke få min funktion til at virke det den retuner er tomt hvergang? I kan se den sitemap.xml fil jeg prøver at læse, samt min C# funktion her under :

Her er den sitmap.xml fil jeg prøver at læse :

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
  <url>
    <loc>http://www.demo.dk/</loc>
    <changefreq>always</changefreq>
    <priority>1.00</priority>
  </url>
  <url>
    <loc>http://www.demo.dk/demo/om-demo</loc>
    <changefreq>always</changefreq>
    <priority>0.80</priority>
  </url>
</urlset>

Her er min c# funktion :

public List<string> ReadSiteMap(string Url)
  {

      List<string> TheReturn = new List<string>();
      XmlReader xmlReader = new XmlTextReader(string.Format("{0}sitemap.xml", Url));
      XPathDocument document = new XPathDocument(xmlReader);
      XPathNavigator navigator = document.CreateNavigator();

      XmlNamespaceManager resolver = new XmlNamespaceManager(xmlReader.NameTable);
      resolver.AddNamespace("sitemap", "http://www.google.com/schemas/sitemap/0.9");

      XPathNodeIterator iterator = navigator.Select("/sitemap:urlset/sitemap:url/sitemap:loc", resolver);

      while (iterator.MoveNext())
      {
          if (iterator.Current == null)
              continue;

          TheReturn.Add(iterator.Current.Value);
      }

      return TheReturn;
  }
Avatar billede jokkejensen Novice
28. juli 2011 - 16:06 #1
NAvigator.select() forventer et xpath udtryk der rent faktisk rammer en node.

ala: /urlset/url/loc

Desuden tror jeg ikke du behøver importere det namespace.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
28. juli 2011 - 21:05 #2
Hvis du bare vil have loc i hver url kan du gøre sådan her.

var xDoc = XDocument.Load(@"sitemap.xml");
XNamespace ns = "http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/"; //dit namespace :)

var locs = xDoc.Element(ns + "urlset").Elements(ns + "url").Elements(ns + "loc").Select(x => new{UrlLoc = x.Value});

lidt nemmere end at sidde med iterationer og xpath :)
Avatar billede Ole_N Nybegynder
29. juli 2011 - 08:19 #3
rettelsen af xpath udtrykket til /urlset/url/loc retuner stadig et tomt resultat ??

hvad angår xDoc funktionen er der to ting :

1. Elements(ns + "url") understøtter ikke et ydeligere niavau med Elements(ns + "...")

2. Selv på andet niavau hvor den burde fange alle "url" tags fejler linjen :

var locs = xDoc.Element(ns + "urlset").Elements(ns + "url").Elements(ns + "loc").Select(x => new{UrlLoc = x.Value});

Med en null reference ?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
29. juli 2011 - 13:13 #4
Hej Ole

Ikke udfra den lille xml-sekvens du har vedhæftet. :) Det virker hos mig :)

Hvilken version af .Net kører du?

Og du har lavet en : using System.Xml.Linq;  ?

Ellers smid den kode du bruger, så vi kan se hvor fejlen opstår.
Avatar billede Ole_N Nybegynder
29. juli 2011 - 15:00 #5
jeg køre med 4.0 og jeg har til føjet System.Xml.Linq : her er min kode :

List<string> TheReturn = new List<string>();
  var xDoc = System.Xml.Linq.XDocument.Load(@"http://www.chr-hansen.com/sitemap.xml");
      System.Xml.Linq.XNamespace ns = "http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/";

var locs = xDoc.Element(ns + "urlset").Elements(ns + "url").Select(x => new{UrlLoc = x.Value});

using (var Loc = locs.GetEnumerator())
{

    while (Loc.MoveNext())
    {
        TheReturn.add(Loc.Current.ToString());

    }

return TheReturn;

og det giver en nullref exception
Avatar billede janus_007 Nybegynder
30. juli 2011 - 10:12 #6
Hej..

Der er ingen grund til at iterere hen over locs med en GetEnumerator, det er allerede en IEnumerable<string>

Hvis du vil returnere som list, altså TheReturn, så:

return locs.ToList();