Avatar billede madseksperten Nybegynder
24. juli 2011 - 11:37 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

menningen med database

Hejsa.

Jeg er lige gået igang med at lære/arbejde med Access database, og i den forbindelse har jeg et par nybegynder spørgsmål.

Sådan som jeg tænker en database er at en bruger indtaster informationer på en hjemmeside i forms. Hvis hjemmesiden er koblet op på en database, bliver brugerens informationer gemt i denne.

Lidt ligesom i denne video:

http://www.youtube.com/watch?v=bPtXq-3qf6U

Er det ikke rigtig forstået?

Grunden til jeg er gået i gang med database, er egentligt at jeg er igang med at lave min egen lille hjemmeside, som skal ligge på min server. Den skal indeholde madopskrifter - drinks osv osv. Det betyder at min familie skal kunne gå ind på hjemmesiden, og uploade en opskrift. Men for at der skal være orden på hjemmesiden og fx opskrifterne kræves det at brugeren indtaster informationer i froms, og derefter genererer database det samme layout hver gang, fuldstændig ligesom denne hjemmeside:

http://opskrifter.dk/Opskrifter.11.0.html

Hvis man klikker på første opskrift billede i midten, så kommer hele opskriften op i højreside af siden. Hvis man opretter en bruger, og gerne vil tilføje en opskrift, så indtaster man i forms, og denne genererer automatisk en side som er identisk med mit link, blot med ens egen opskrift.

Det kunne jeg vildt godt tænke mig. Er det en database som ordner alt det, eller ligger der også andet hardcore programmering ind over det?

Håber i kan hjælpe med mine spørgsmål?

Mvh Mads
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
24. juli 2011 - 11:46 #1
Jeg vil nok påstå at i det projekt er databasen den mindste del. Den bruges jo kun til at gemme informationerne.
For at lave sådan en kogebog ville jeg nok kigge mig om efter nogen af de moduler der allerede er lavet til det brug. F.eks. findes der adskillige til Joomla som jeg bruger på min hjemmeside.
Kig f.eks. på http://extensions.joomla.org/extensions/vertical-markets/food-a-beverage
Avatar billede Ekspertbruger Nybegynder
24. juli 2011 - 11:47 #2
Jeg vil ikke sige, at det nødvendigvis behøver at være hardcore kodning for at lave en form med noget post i.

Nu bruger jeg ikke selv Access database, så ved ikke så meget om det, men det man kunne gøre i forhold til det jeg bruger, php og mysql, er fx:

<form action="madopskrifter.php" method="post">
Oversrkift: <input type="text" name="overskrift" />
Opskrift: <input type="text" name="opskrift" />
<input type="submit" />
</form>

Her har vi så, hvor man skriver sin opskrift og overskrift - de oplysninger bliver så sendt videre til "madopskrifter.php", hvor man ligesom kan validere og sættte brugerindputtet ind i databasen.

Det næste er selvefølelig,der hvor man tager oplysningerne ud fra databasen.

Kan du evt. sige, hvad du programmerer i?
Håber det kunne give et lille blik på, hvordan man kunne lave det :)
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2011 - 12:29 #3
Der er mere i "en database" end flad lagring.

Din opskriftssamling, som beskrevet: Du kunne faktisk bare smide de indtastede opskrifter i én lang tekst-fil, med en side-skift-markør.

Det "smarte" ved en database er at den er "indexeret" - dvs. at man lynhurtigt kan finde frem til "records" med visse egenskaber.
- f.eks. kunne du foruden "overskrift" og "opskrift", gemme hver ingredienserne i et (indexeret) felt, og så bruge dette til at søge i.

Du åbner køleskabet: Æg, ketchup og karrysild - hm..
- ind og søge, og vupti: Med dén kombination - ikke en skid : (
Men hvis du dropper ketchuppen i søgningen kan du lave en omgang "Onkels GyldenSild" - juhu!

PS:
Du har valgt den næstmest almindelige begynderopgave : )
- Nummer 1 er CD-databasen - "jeg kan huske omkvædet.." (dén bliver heller aldrig lavet færdig)
Avatar billede keysersoze Guru
24. juli 2011 - 12:20 #4
Om man benytter ASP, PHP, .NET eller et fjerde sprog eller om man benytter Access, MySQL eller MSSQL gør i mine øjne ikke forskel i svaret her. Til gengæld mener jeg at man først og fremmest bør gøre op med sig selv hvor stort systemet til slut skal være - er det en lille hyggehjemmeside kun til familie og venner eller vil man vippe opskrifter.dk af pinden.

Er det bare til hygge og er det ikke drømmen at skulle være udviklerhaj vil det klart letteste og bedste nok være at kigge på et færdigt system så man stort set kun skal klare lidt opsætning og lidt design. Skal det være den store løsning er det bestemt på programmeringsdelen det store arbejde ligger, men databasestrukturen vil heller ikke være det letteste i verden at gå til hvis det er ens første projekt.

Uanset sprog og database, så inderholder databasen kun data - du skal selv sørge for at lave al programmering af kommunikation til og fra databasen, validering af data, opsætning af HTML/CSS osv.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
24. juli 2011 - 14:27 #5
Hejsa.

Mange tusinde tak for alle jeres indlæg, det er jeg virkelig glad for. Jeg prøver lige at se om jeg kan overskue at skrive til hvert indlæg her.

Generelt synes jeg som jeg kan læse ud fra jeres svar, at mit projekt er lidt optimistisk ift mit kunnen i database og programmering osv. På den anden side er det ikke noget der skal være færdigt hurtigt, så det kan sagtens tage et par år, det er bare som et lille hygge projekt, men der skal selvfølgelig også være noget fremskred i det, så jeg ikke går død i det, men lige pt virker det lidt for ambitiøst.

Hugopedersen
Tak for forslaget. Det virker umiddelbart som en god ide, men hvor meget styrer man selv i det? Jeg tænker normalt laver jeg mit design i photoshop, og så programmerer det i notepad eller ligende. Er Joomla noget man programmerer ind i sin hjemmeside. Når man trykker på demo under:

http://extensions.joomla.org/extensions/vertical-markets/food-a-beverage/378

så kommer der en hjemmeside op. Det er ikke hele det man køber vel, altså med menu bar osv. Det er kun selve systemet? Det kunne bare være fedt at man selv havde kontrol over sit design osv.

kesyersoze

Det er nemlig lige præcis et lille hygge projekt som skal ligge på min egen lille synology server, men alligevel er jeg desværre nok enig i at det måske lige er meget nok til at starte med. Jeg tænkte på om du kender nogle gode sidder, hvor man kan komme godt igang med access 2010? Jeg har set lidt på youtube, og selvfølgelig også googlet det, men synes det har været lidt svært at finde nogle virkelig gode tutorials.

Endvidere vil jeg iøvrigt gerne have en søgefunktion på siden. Det kunne være det kunne være en begynder opgave med database, eller det er måske også lidt svært? Det er vel egentligt også irrelevant hvis jeg køber Joomla software/modul

Håber i har flere gode råd :-)

Mvh Mads
Avatar billede madseksperten Nybegynder
24. juli 2011 - 14:37 #6
Det virker lidt til at Joomla er en helt færdig hjemmeside/template man køber:

http://www.youtube.com/watch?v=FiYcdY9owOk

er det rigtig forstået, eller?

Synes det kunne være lidt sjovere at lave sit eget design i photoshop nemlig.
Avatar billede keysersoze Guru
24. juli 2011 - 14:54 #7
joomla er et færdigt system - men du kan både få andre færdige templates dertil eller lave dit helt eget design.

Hvis du skal lære Access vil jeg umiddelbart mene det er lettest at gå i gang med et Access-hæfte fra IDG. Jeg vil dog ikke umiddelbart mene der er den store mening i at lære så meget specifikt om Access, det handler i højere grad om at lære normalformerne så du kan opbygge din datastruktur korrekt. Links har jeg desværre ikke, men mener normalformerne er rimelig godt forklaret i IDGs hæfter - ellers må google kunne hjælpe.

En søgefunktion er primært dine SQL evners ansvar - men jo bedre datastruktur du har jo lettere er din SQL også. En simpel søgefunktion som fx at søge på et navn er ikke svært - men en "tøm køleskabet" søgefunktion kan godt trække lidt tænder ud.

Benytter du et færdigt system som fx joomla og du kan finde færdige extensions til fx søgning er der selvfølgelig ikke så meget at tænke over - spørgsmål er så bare om der findes dét til joomla der løser din udfordring, en opskriftsamling lavet på den helt rigtige måde kunne jeg godt (uden at vide med sikkerhed) forestille mig ikke var det der var mest af rundt omkring.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2011 - 15:29 #8
Access er et herligt system, hvor du hurtigt kan få en database på benene og få noget erfaring. Du kan oprette næsten hvad som helst ved hjælp af guides... Så bare igang...

Hvis du vil have noget på nettet, så kan du bruge din access backend, men jeg vil foreslå MySQL...

Frontend på nettet skal bygges i noget andet!~)
Avatar billede madseksperten Nybegynder
24. juli 2011 - 20:56 #9
Hejsa igen.

Keysersoze:

Jeg synes sku egentligt det er lidt sjovere at prøve at prøve at lære det, i stedet for bare at købe et færdig system. Det bliver selvfølgelig ikke lige så flot og funktionelt, men man har da selv lavet det, og det er jo også projektet i det der er fedt.
Det er nemlig ikke en tøm køleskabet funktion, men bare en ganske enkel søgefunktion. Dermed ment:

i dag har jeg lyst til at spise "laks, dild og ris. Dertil kom der opskrifter op som svarede til disse søge kriterier, men det må jeg tage til den tid.

Jeg er gået igang med at læse om SQL:

http://imageshack.us/f/823/img20110724205308.jpg/

og lige for at forstå det helt korrekt inden jeg begynder at lære mig selv noget forkert i hovedet. SQL bruges til at få kontakt til ens database fra hjemmesiden, er det ikke rigtigt?

Keysersoze ligger du ikke et svar, du har hjulpet rigtig meget.

Mange tak for hjælpen.

Mvh Mads
Avatar billede madseksperten Nybegynder
24. juli 2011 - 21:14 #10
spg

Jeg glemte helt at sige tak for input :-)

Jeg går i krig med Access 2010
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2011 - 00:26 #11
Med Access 2010 kan du bygge web databaser, men de er bygget til at linke op imod Sharepoint og det er ikke gratis!~)

..om der er andre muligheder er jeg ikke helt klar over, da jeg udvikler på 2007 platformen..
Avatar billede keysersoze Guru
25. juli 2011 - 01:00 #12
Jo - SQL er et sprog til at kommunikere med databaser på.

Et standard-system behøver ikke være et færdigt låst produkt - tager du fat i fx Umbraco får du kun et backend-system, hvor du skal selv definere datatyper (~ tabeller), opsætte design, kode funktionalitet osv så på ydersiden kan man slet ikke se at der er benyttet et standard CMS. De mest almindeligt kendte er i øvrigt også gratis. Jeg hverken kan eller vil beslutte noget for dig men skal du lave et så stort system så brug også tid på at vælge den rigtige vej - er det ASP, PHP eller .NET og hvad betyder det egentlig at vælge/fravælge et standard-system (svært at svare på hvis man ikke kender dem - men det kan faktisk betyde at man fjerner en masse trivielt arbejde så man får mere tid til det sjove arbejde i udviklingen).

#11 Jeg tvivler nu ret meget på at der ligger Access bag Sharepoint - dels fordi Access (udover slet ikke at være en database men kun frontend til databasen Jet) slet ikke er beregnet til web og dels fordi Sharepoint som standard kommer med MSSQL.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
25. juli 2011 - 11:48 #13
hov mit svar kom vist ikke med.

Keysersoze

Du har virkelig skrevet nogle ting, som jeg tager til efterretning. Jeg kunne jo godt i princippet købe en joomla hjemmeside, men synes nu det er lidt kedeligt, når man ikke selv har lavet det, og selv har lavet noget programmering bag ved.

Men jeg gemmer helt sikkert linket hvis jeg går død i det andet. Man kan jo sige når jeg starter helt fra bunden stort set med database, ja så er der sku lang vej til at have en velfungerende hjemmeside med database.

Mange tak for hjælpen ihvertfald alle sammen, det har virkelig hjulpet meget.

Mvh Mads
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2011 - 00:08 #14
#12 nej Access ligger ikke bag Sharepoint...

...men I Microsoft Access 2010 kan du oprette webdatabaser og udgive dem på et SharePoint-websted!~)