Avatar billede bildsoe Nybegynder
22. juli 2011 - 12:21 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvad er forskellen på code first og database first og model first?

Hej

Jeg er ved at kigge på Microsoft Entity Framework, og er stødt på nogle begreber der hedder "code first", "database first" og "model first", hvad dækker disse begreber over?

Jeg ved at der er en designer i Visual Studio til at lave både database skemaer og Entity Data Models, men efter at have prøvet at arbejde lidt databaser i VSE2008 så synes jeg det er lidt ustabilt. F.eks. så sletter den alle parametre, hvis man ændrer i sin sql, det er ret træls. Er det muligt at kode det i stedet for? altså at blive uafhængig af designeren?
Avatar billede Syska Mester
22. juli 2011 - 12:40 #1
Code First = .NET class, derfra kan din database genereres automatisk eller du kan kode op mod en eksisterende. Jeg bruger selv denne, da jeg hader at bruge designers. Vil gerne have fuld kontrol over hvad der sker.

Database First = http://blogs.msdn.com/b/adonet/archive/2011/03/15/ef-4-1-model-amp-database-first-walkthrough.aspx
Model First: http://msdn.microsoft.com/en-us/data/ff830362

Havde ikke hørt om Model First, men lader til at være det samme som Database First.

mvh
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2011 - 15:54 #2
Nu er jeg ikke ekspert i MS terminologi men min forventning vil vaere:

code first:
  C# classes -> EF XML filer og database tabeller

database first:
  database tabeller -> EF XML filer og C# classes

model first:
  EF XML filer -> database tabeller og C# classes
Avatar billede bildsoe Nybegynder
25. juli 2011 - 09:22 #3
Tak for svar! smid et svar så uddeler jeg point.
Avatar billede Syska Mester
25. juli 2011 - 10:45 #4
svar