Avatar billede ccodense Nybegynder
20. juli 2011 - 16:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

tjek browser og vælg

hej jeg har lavet mig en lille hjemmeside.
hvor jeg har brugt css

den ser rigtig fin ud i firefox men går jeg over i IE og kigger på siden er teksten meget større der.

så tænker jeg om man kan skrive en kode der tjekke brugerens browser
og vælger den css som så passer til den browser ?

det er kodet i html
Avatar billede keysersoze Guru
20. juli 2011 - 16:32 #1
det kan du i teorien godt - men det er bare yderst uhensigtsmæssigt og oftest tager det også meget længere tid end at lave rigtig HTML og rigtig CSS fra starten.

Tag først et kig på denne artikel http://www.web-dev.dk/post/DOCTYPE-og-valid-kode-ens-udseende-i-Internet-Explorer-og-FireFox.aspx - følger du hvad der står i den og har du stadig problemer så giv et link sammen med beskrivelse af dine problemer så vi kan kigge på det.
Avatar billede bildsoe Nybegynder
20. juli 2011 - 16:34 #2
Du kan lave tjek på browser, ved at gøre som beskrevet i dette eksempel.

Browser hack

I princippet er det du gør at udforme din css, så den er så korrekt som mulig i så mange browsere som mulig. Og så retter du den til ved f.eks. at lave en lille tilføjelse som f.eks. IE ignorerer.

/Thomas
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
20. juli 2011 - 17:02 #3
Eller, du kan sætte stylesheets ind, som kun bliver loadet af IE.

Du kan se eksempler her: How To Create an IE-Only Sty...
Avatar billede olebole Juniormester
20. juli 2011 - 17:21 #4
<ole>

Ja, der er meget vide grænser for, hvad man kan lave af krumspring for at lappe på koden. Det skaber dog som oftest problemer på længere sigt, så den gode løsning er helt klart at gøre som keysersoze beskrev i første indlæg i denne tråd  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2011 - 20:41 #5
Man kan komme mange frustrationer i forkøbet ved at benytte et CSS-reset.
En slags "grund-stylesheet" som specifikt sætter de samme værdier (typisk margin, padding, vertical-align) ind i alle tags, sådan at browsernes forskellige default-værdier ikke giver problemer senere.

Mere info her: http://stackoverflow.com/questions/116754/best-css-reset
Avatar billede ccodense Nybegynder
21. juli 2011 - 09:10 #6
tak for info.
jeg tror jeg prøver at se om jeg kan få skrevet kode rigtigt.
dette vil nok lige tage mig lidt tid da jeg er lidt nu til html.

keysersoze smid et svar.
Avatar billede keysersoze Guru
21. juli 2011 - 09:32 #7
svar :)