Avatar billede GillSans Nybegynder
19. juli 2011 - 22:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Telefon-stik-dåse-problem...

Har muligvis placeret dette spørgsmål det helt forkerte sted, men er der nogen der ved hvordan man monterer et telefonstik?

I min lejlighed blev telefonstikket klippet af i forbindelse med renoveringen. Derfor er der nu bare en stump løsthængende kabel tilbage. Jeg vil nu gerne montere et telefonstik og har være i silvan og købt sådan en almindelig tre-benet stik-dåse-dims.

Nu har jeg fundet ud af at mit telefonkabel nok er et pds-kabel og det gør det åbenbart lidt mere indviklet. Når jeg afisolerer kablet finder jeg ialt 8 meget tynde ledninger der er snoet sammen to og to:

Brun/hvid
Grøn/hvid
Orange/hvid
Blå/hvid

Hvordan pokker skal de sluttes til stikdåsen der har 3 "muffer" der skærer sådan at ledningerne ikke skal afisoleres? Jeg har prøvet lidt på den ene måde og lidt på den anden men kan ikke rigtigt få klar-tone.

Jeg giver max points til den der kan løse problemet så jeg får hul igennem.
Avatar billede Ialocin Novice
19. juli 2011 - 23:05 #1
Hej GillSans

Ja, det er jo et godt spørgsmål ????
Er du overhovedet sikker på, at der er hul igennem dit "pds" kabel ?

I så fald må du da ha´ en udbyder, der kan fortælle dig hvilke signaler der løber i hvilke ledninger ?

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Ialocin Novice
19. juli 2011 - 23:18 #2
Hej GillSans

Umiddelbart vil jeg sige, at du skal glemme dit ny indkøbte "gamle" telefonstik og benytte følgende istedet:

http://www.lavprisvvs.dk/shop/lk-fuga-dataudtag-244963p.html

Da et pds kabel tyder på, at din udbyder sender både bredbånd og måske telefoni ??... men det er kun et gæt!

Med hensyn til farverækkefølgen ?
Så er du nødt til at spørge din udbyder ... i den anden ende af kablet.

Her er lidt inspiration.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/farvekode_rj45.php

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede GillSans Nybegynder
19. juli 2011 - 23:42 #3
Ohhh-sh** - jeg må vist ringe efter en elektriker. Tak for svar.
Avatar billede GillSans Nybegynder
19. juli 2011 - 23:44 #4
Forsøger at give point - ...hvordan gør man?
Avatar billede Ialocin Novice
19. juli 2011 - 23:46 #5
Hej GillSans

Hermed et SVAR, som du kan vinge af :o)

En idé kunne også være at snakket med udlejeren ... han må vide hvem der har kabler i huset ... her tænker jeg på telefon/TV/bredbånds leverandører ??

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Ialocin Novice
20. juli 2011 - 00:06 #6
Hej GillSans

Tak for point.
Håber du får redt trådene ud.

Med venlig hilsen, Nicolai