Avatar billede perneis Nybegynder
19. juli 2011 - 08:11 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

news stream på hjemmesiden

Hej er der en måde hvor man kan på forsiden viser lad og sige de sidste 5 ting som er tilføjet på hjemmesiden automatisk...

den hjemmeside jeg har er en side hvor man kan uploade og downloade og så tænkte jeg på at hvis man kunne lave en box på forsiden hvor det vises hvad der sidst er blevet uploadet til siden, er det noget som kan klares med et javascript eller skal det køre over en database, for skal det være over database må jeg nok droppe det for jeg kan slet ikke finde ud af det med database, det er som at læse russisk på hovede en lørdag morgen efter en voldsom bytur.... ;-)

håber at høre fra jer....
Avatar billede claes57 Ekspert
19. juli 2011 - 09:23 #1
der, hvor der uploades til - er det en enkelt mappe?
i så fald må man kunne aflæse en 'dir *.*' sorteret i faldende datoorden, og så bare tage de første 5.
Med det er nok noget asp/php du skal have gang i, da du skal aflæse data fra serveren.
Avatar billede perneis Nybegynder
19. juli 2011 - 09:27 #2
jeg har en download mappe men for at holde styr på filerne har jeg nogle enkelt under mapper...
Avatar billede perneis Nybegynder
19. juli 2011 - 09:36 #3
har du nogen ide om hvad jeg skal søge under på google for at jeg ikke få en masse op om Novozymes....
Avatar billede kjeldsted Novice
19. juli 2011 - 09:39 #4
Vi kan da starte med, hvilket sprog løsningen skal laves i?
Avatar billede perneis Nybegynder
19. juli 2011 - 09:44 #5
øøøhhhh :-) ja ser du... hmm ...hmm... jeg har lavet siden i webmatrix og siderne hedder navn.cshtml, der er så brugt en del javascript og så har jeg prøvet at lave en upload-side jeg har endda betalt en for at lave det men det virker stadig ikke som det skal..... nå men det var jo ikke det du spurgte om.... jeg ved ikke om det vil hjælpe dig hvis jeg giver dig adressen men her kommer den http://www.msflightsim.eu
Avatar billede claes57 Ekspert
19. juli 2011 - 10:42 #6
det er så php...
Avatar billede perneis Nybegynder
19. juli 2011 - 10:47 #7
det var jeg bange for, for har bestemt ingen gode erfaringer med php :-(
Avatar billede claes57 Ekspert
19. juli 2011 - 10:55 #8
http://www.php-mysql-tutorial.com/wikis/php-tutorial/list-a-directory-s-contents-using-php.aspx
jeg er heller ikke en ørn til php, så hvis der er en anden, der lige kan klippe/klistre, så de 5 nyeste filer echoes ud, så vil det hjælpe meget - derefter er det kun at placere koden på startsiden (som måske skal omdøbes fra .html til .php)
Avatar billede kjeldsted Novice
19. juli 2011 - 21:54 #9
#7: Hvis du har haft dårlige kan det næppe skyldes sprogets skyld ;)
PHP er et lækkert sprog hvor man kan stort set hvad som helst.

Men hvis jeg lige skal brainstorme lidt på en løsning kunne man loope sig igennem filerne og gemme info om navn, sti samt dato i et array. Arrayet kan så sorteres efter dato og de første 5 kan udskrives.

En anden mulighed er at inkludere en MySQL forbindelse hvis dette er muligt. Kræver dog at din server understøtter MySQL og at filerne bliver lagt op på FTP'en via. et script der muliggøre en filliste i MySQL.

Men selvfølgelig ikke sikkert du fik meget ud af dette. Meld da gerne tilbage om du kan køre MySQL og om filerne bliver lagt op via. upload via. HTTP eller FTP.
Avatar billede kjeldsted Novice
19. juli 2011 - 21:56 #10
Og til forslaget i #8, så vil denne blot vise indholdet af en mappe. Ikke noget med den kun viser et bestemt antal og den går heller ikke ind i undermapper.
Avatar billede perneis Nybegynder
19. juli 2011 - 22:27 #11
jeg uploader mine zip filer via. FileZilla og jeg mener bestemt at jeg kan køre MySQL... men er dog ikke helt sikker jeg er hostede hos http://www.bytebob.com/da/ jeg har den løsning til 10 kr. pr mdr.

Men jeg kommer til at tænke på noget helt andet og det er hvis det er zip file navnet der bliver vist er der nok ikke så mange som kan finde ud af hvad det er men derimod beskriver billidefile navnene bedre hvad det er som er nyt....

og jeg det er helt sikkert at hvad ang. php ligger fejlen på min side, jeg har prøvet at lave en php upload side med en upload grænse på 100 mg og kun zip filer, jeg har endda prøvet at betale en for at gøre det for mig og lige meget hjalp det han fik endda fuld adgang til min konto for at se om han kunne gøre noget men der skete bare ikke noget jeg skrev også til support og han siger at det ikke er en fejl fra serverens side men et programmerings fejl for serveren skulle tillade på til 2 -300 mb kan ikke lige huske det.. har også prøvet med php.ini men nej....
Avatar billede kjeldsted Novice
19. juli 2011 - 22:40 #12
Hvis de bliver uploadet via. FTP er løsningen med MySQL ikke optimal. Men kan da se du burde have en MySQL, set ud fra dit link.

Desuden hvor mange filer snakker vi? For hvis der er mange kan det tage en del tid at loade oplysningerne. I så fald kunne man evt. loade den del af side via. JavaScript/Ajax, så ledes at den loader resten af siden og så alt efter antallet af filer kommer indholdet af den boks lidt senere. (Vi snakker ikke minutter. Blot sekunder. Men load tiden for en forside skal helst være meget lav)

Og så lyder det altså MEGET uprofessionelt at betale for en løsning man aldrig får.
Avatar billede perneis Nybegynder
19. juli 2011 - 22:50 #13
ja lige pt er der ikke så mange filer men jo mere kendt min side bliver jo flere filer taler vi om, bliver lagt flere op hver uge.... men på forsiden skal den bare vise nogle stykker 5 var bare lige et tal... det er ikke så vigtigt det er bare så besøgende kan se at der også sker noget på siden og hvad ville være bedre end at vise nogle af de sidste filer uploadet...
Avatar billede kjeldsted Novice
19. juli 2011 - 23:02 #14
Altså hvis vi er ude i at kunne komme op på rigtig mange filer. Ville det så måske ikke være en idé at overveje at lave en HTTP upload der gemmer en filliste i MySQL. Det vil lette en hel del på load-tiden.
Avatar billede perneis Nybegynder
19. juli 2011 - 23:10 #15
skal jeg være helt ærlig så ved jeg det ikke, jeg stoler på dem som ved mere end mig, og der skal ikke meget til ;-) jeg er bedre til at male fly til FSX. Men har du tid og lyst til at hjælpe mig vil jeg være meget glad... og du må gerne få adgang til min hosting konto hvilket sikkert vil gøre det meget nemmere for dig...
Avatar billede perneis Nybegynder
19. juli 2011 - 23:15 #16
har lige kikket på din hjemmeside og er sku lidt misundelig på dit cv... har altid elskede at tage billeder og arbejde med grafik, men kommer jeg aldrig til andet end på hoppy plan, jeg er desværre færdig på arbejdsmarkedet grundet sygedom selv om jeg kun er 35 år....
Avatar billede kjeldsted Novice
19. juli 2011 - 23:19 #17
Hm. Burde vist snart opdatere den hjemmeside og det CV. Tyder på der faktisk er folk der kigger på det... Nå...
Smider dig lige en besked.
Avatar billede perneis Nybegynder
05. august 2011 - 22:02 #18
kjeldsted ligger du ikke et svar ind så jeg kan få det lukket af her....
Avatar billede perneis Nybegynder
18. august 2011 - 07:19 #19
lukker af her