Avatar billede albert Juniormester
09. juli 2011 - 15:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Vidre programmering i JS

Jeg prøver at komme videre med min viden inden for web-verdenen. Og der vil jeg gerne begynde at kunne lægge JS ind i mine hjemmesider. Sådan jeg har forstået er JS rigtig godt til at lave hjemmesider dynamiske, feks til menuer OSV. Jeg kan godt finde ud af at lave variabler og if/else, men fatter ikk hvordan man kan få en stump kode til at lave en dropdown menu.. :-S

Er der nogen der kan hjælpe mig på vej?

MVH Albert
Avatar billede albert Juniormester
09. juli 2011 - 16:21 #2
Et eksempel på hvad jeg måske mener så har dr.dk et godt eksempel på en menu. Men jeg fatter bare ikk koderne bag ved for at få noget lign til at køre. man kan se er der er en masse if/else og variabler med en masse tal i.. hvad er det gør at det kører som det gør?
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2011 - 16:57 #3
Et par tips : )

Indholdet i dropdown'en er allerede placeret hvor det skal dukke op, men er skjult når siden indlæses.

<div id="menu" style="position:absolute; top:123px; left:321px; height:200px; width:100px; display:none;">
menu punkt 1<br>
menu punkt 2<br>
menu punkt 3
</div>

Når man klikker på "Vis menu", startes noget java script:

<div onclick="visMenu()">Vis menu</div>
eller
<a href="java script:visMenu()">Vis menu</a>

Og selve funktionen lægger du oppe i:

<head>
<script>
function visMenu()
    {
    document.getElementById("menu").style.display = "block"
    }
</script>
</head>
<body>...

Det er en god idé at kigge på sourcen/kilden på sider der virker : )
- men finde nogle enklere end DR.dk til at starte med, ikk'

Læs og se video'er om emnerne.
F.eks. ovre på TIversens http://www.NemProgrammering.dk
- Som jeg lige faldt over, dén er til begyndere

Og når det simpelthen bare ikke VIL, er der jo altid Eksperten.dk : )
Avatar billede pstidsen Novice
09. juli 2011 - 16:50 #4
hvad med at bruge onMouseOver??
Avatar billede albert Juniormester
09. juli 2011 - 17:04 #5
tusind tak :-)