Avatar billede t-rex Nybegynder
09. juli 2011 - 11:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Divider laver fejl

Hej

Jeg har en underlig fejl som jeg lige vil hører om der er andre der har været ud for.

int size = 100;
int org_w = 1024;
int org_h = 768;

int new_h = (size/org_w) * org_h;

Det skulle gerne give 75 men af en eller anden grund skriver den 0.

/Ronni
Avatar billede superanden Nybegynder
09. juli 2011 - 11:47 #1
Det sker fordi hele din udregning benytter integers.

Dvs du siger 100/768 = 0.xxx det bliver så typecastet til en int som altid bliver rundet ned, og derfor bliver 0, og ligemeget hvad du ganger med 0 så bliver det altid 0

så du er nødt til at fortælle computeren at din division skal være floating point operation.
Avatar billede t-rex Nybegynder
09. juli 2011 - 11:49 #2
okay det vil sige at jeg skal bruge float i stedet for int... er lidt ny til .net har arbejder i php i mange år og der har jeg ikke samme problem :)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2011 - 15:54 #3
Der er forskellig emuligheder.

1) man kan bruge float eller double for variablene

det synes jeg dog ikke er en paen loesning

2) man kan bruge float eller double i beregningen

int new_h = (int)((size/(double)org_w) * org_h);

3) man kan gange inden man dividerer

int new_h = (size * org_h) / org_w;