Avatar billede danielhep Nybegynder
06. juli 2011 - 17:45 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

website desings til mobil, normal pc og ipad

Hej Alle,

Jeg er lidt forvirret vedr. et par forskellige ting.  Da der ikke var muligheden for at oprette spørgsmål til generelt script, valgte jeg PHP.

Jeg søger efter den bedste løsning til at have et website der selv skfiter størrelse og design, med CSS styles.
Der er forskellige metoder til at gøre dette, men da jeg ikke direkte har erfaring med dette endnu, ville det være rart at få et par tips til at starte på.

Hvad ville være det smarteste at gøre, hvis jeg skal skifte CSS fil udfra browser størrelse.  HTC Desire, Ihpone, Ipad osv, har forskellige skærmstørrelser, og skal have forskellige CSS stylesheets.

Ekstra spørgsmål:
Har set noget med at man kan lade CSS 100% skifte stylesheet udfra browser størrelsen, er dette korrekt, og hvis ja, hvordan?
Avatar billede SuzmA Nybegynder
06. juli 2011 - 18:00 #1
På de sider jeg har lavet har jeg altid brugt user agents

<?php
if(strstr($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'],'iPhone') || strstr($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'],'iPod') || strstr($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'],'iPad'))
{
  header('Location: http:/dinsite.dk/mobil');
  exit();
}
?>

Så kan du lave en side til ipad iphone osv. Du kan også bruge browser ved at skifte iphone ud med fx. Firefox:
strstr($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'],'Firefox')
Håber det hjalp :)
Avatar billede TIversen Novice
06. juli 2011 - 18:50 #2
HEJ!

min side,

http://www.nemprogrammering.dk/

fungere fint på smartphones, ipads osv.... har ikke gjort noget specielt for at få det til at virke, men du kunne evt. kigge på min css - så kan det være du kan finde fidusen...

umiddelbart tror jeg at smartphones og ipads selv tilpasser størrelsen på din side...men er ikke sikker?
Avatar billede danielhep Nybegynder
06. juli 2011 - 21:31 #3
Jo de tilpadser sig, men problemet er størrelsen.  Jeg vil netop skifte stylesheets fordi selve designet skal ændres.
Avatar billede SuzmA Nybegynder
06. juli 2011 - 23:06 #4
Gør det med javascript..

<SCRIPT language="JavaScript">
if ((screen.width>=320) && (screen.height>=416))
{
window.location="ipad/index.php";
}
if ((screen.width>=480) && (screen.height>=320))
{
window.location="iphone/index.php";
}
if ((screen.width>=1024) && (screen.height>=768))
{
  window.location="index.php";
}

</SCRIPT>

Ændre selv width og height (jeg mener ipad og iphone har den størrelse)
Avatar billede danielhep Nybegynder
06. juli 2011 - 23:07 #5
Virker Javascript på alle mobile enheder?

Jeg har ikke testet det af, så er ikke helt klar over disse specs :)
Avatar billede SuzmA Nybegynder
06. juli 2011 - 23:16 #6
Havde jeg dog ikke tænkt på men hvis man bruger skyfire på iphone osv. kan man godt.. Lidt info til mobiler
http://www.quirksmode.org/m/table.html
Avatar billede danielhep Nybegynder
06. juli 2011 - 23:28 #7
hmm.. ja, det ser ok ud, men jeg er ikke glad for røde mærker.

Jeg hørte noget om at CSS kan håndthere at skifte stylsheets on the fly ved at oplyse noget om skærmstørrelser.  Siger dette dig noget?
Avatar billede SuzmA Nybegynder
06. juli 2011 - 23:58 #8
Jeg kigger lige på det i morgen
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
07. juli 2011 - 00:10 #9
Tag et kig på media attributen i referencen til CSS kilden:

http://www.w3.org/TR/CSS2/media.html

Eks:
<link rel="stylesheet" type="text/css"
    media="print, handheld" href="foo.css">

Der er så vidt jeg ved intet omkring skærmstørrelser, der må du ty til javascript + serverside script, men det vil jeg ikke anbefale dig.

Desuden, at sotere Ipad fra som mobilside, er ikke nogen fordel, skærmen er stor nok til at den bør vise i fuld tilstand, eneste minus er manglen på flash.
Avatar billede danielhep Nybegynder
07. juli 2011 - 00:14 #10
Ja, jeg må også lige se på det i morgen.. har tænkt mig at lave nogle tests..

jeg vender tilbage :)