Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2011 - 17:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

At gå fra ASP Classic til ASP.NET

Hej eksperter.

Jeg har i mange år kodet med XHTML, CSS, JavaScript og ASP Classic.
Det har altid været direkte i notesblok, så jeg er ret ferm med koderne i alle sprogene og kan dem i hovedet.

Men nu mener jeg så, at det er på tide, at komme igang med ASP.NET da jeg tænker, at det er et meget "sikkert" sprog, når det gælder beskyttelse af indhold på hjemmesiden, etc.

Når jeg kigger på www.asp.net, ser jeg typerne "Web Pages", "Web Forms" og "MVC".
De steder jeg har læst rundt omkring på nettet er Web Pages slet ikke nævnt, men derimod Web Forms og MVC. Hvor folk råder til at benytte MVC, hvis man er vant til at kode hjemmesider vha den traditionelle kodningsform. F.eks. ASP Classic i notesblok :)
Men ingen steder er "Web Pages" nævnt? Og så vidt jeg kan se på introduktionsvideoerne er det da en helt del mere lig ASP Classic? Eller tager jeg grueligt fejl ét eller andet sted?

Altså: Hvilken "metode" skal jeg starte ud med?

OG sidst men ikke mindst: Så har jeg pt. nogle ret store systemer med mange forskellige moduler.
Jeg tænker lidt det er nemmere, at kode ét modul om ad gangen fra Classic til .NET.
Men er det overhovedet muligt, at få de 2 sprog til at snakke sammen, eller skal ALT kodes om med det samme?

Håber, at det er nogenlunde forståeligt :)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2011 - 17:51 #1
Foerst og vigtigst: glem ALT om ASP - ASP.NET har 3 bogstaver til faelles med ASP og ikke ret meget andet.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2011 - 17:52 #2
ASP.NET kommer i to smagsvarianter:
  web forms
  MVC

Hvis du skal arbejde professionelt med  det skal du laere begge.

Hvis du bare skal bruge det skal du vaelge.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2011 - 17:53 #3
Som 80% tommerlfinger regel vil jeg sige at:
- folk med ASP / PHP web erfaring nok vil finde MVC mest logisk
- folk med desktop app erfaring (VB6 etc.) nok vil finde web forms mest logisk
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2011 - 18:26 #4
Det er det samme som jeg har læst de andre steder :)
Men ingen nævner på nogen tidspunkter ASP.NET Web Pages? Se evt http://www.asp.net/web-pages

For 4 års tid siden kodede jeg i Java, er nogle af sprogene lig dette? Det er jo en mere desktop-app form end ASP Classic?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2011 - 18:39 #5
WebMatrix, Razor og Web Pages er en bundle som henvender sig til hobby web udviklere.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2011 - 18:40 #6
Java er et sprog. Og svarer dermed til VBScript i ASP og C# i ASP.NET.

Java EE har diverse web frameworks saasom Struts, JSF etc. der svarer til ASP.NET web forms, MVC etc..
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2011 - 19:05 #7
Ah okay.
Indtil videre har jeg brugt ASP Classic til kodning af større CMS systemer samt lignende interne organiseringssystemer.
Planen er, at der på et tidspunkt skal udvikles en webshop.

Men første plan er udvikling af et system til styring og automatisk generering af disse.
Denne er ikke kodet før, så denne vil jeg kode fra bunden i ASP.NET.
Og derefter vil jeg påbegynde omkodningen af de nuværende systemer til ASP.NET.

Så du vil anbefale mig, at få styr på både Web Forms og MVC, men med fokus på MVC som det primære?

Er der nogen bøger som har fokus på dette, som er gode at starte ud med eller lignende? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2011 - 19:33 #8
Der er skrevet masser af boeger om ASP.NET - det er en af de helt store teknologier.

Wrox plejer at lave gode .NET boeger men der er ogsaa andre. De plejer at have en "Beginning X" og en "Professional X" alt efter niveauet.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2011 - 19:34 #9
Har du overvejet i.s.f. at udvikle fra bunden af at udvikle ind i noget eksisterende f.eks. SharePoint, SiteCore, Umbraco eller lignende?
Avatar billede torotune Nybegynder
06. juli 2011 - 19:36 #10
Mht. at kode et stort classic ASP-projekt om til ASP.NET "lidt ad gangen" vil jeg fraråde (har engang forsøgt med et større CMS) Det er hurtigere at starte helt fra bunden, for på et tidspunkt løber du ind i problemer - f.eks. snakker sessions oprettet i ASP ikke sammen med sessions i ASP.net og omvendt.

Du finder også hurtigt ud af at en masse af det gamle ASP-kode du har er overflødigt, da alle gængse controls, funktioner, mail- og image-komponenter allerede er indbygget i frameworket, lige til at bruge.

Start i stedet fra bunden og hav databasen og strukturen fra dit eksisterende projekt i baghovedet, det giver også en del overskuelighed.
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2011 - 19:42 #11
Dem du nævner er CMS systemer. Men CMS systemet er blot en bibeskæftigelse.
Det primære produkt er et system, som ikke er 100% færdigudviklet endnu, og som ikke findes i OpenSource-verden, da det er selskabsstyring på administrativt- såvel som medarbejder-niveau.

Det er dog kodet i ASP Classic, men jeg har ladet mig fortælle, at det er langt sikrere at kode i ASP.NET? Eller har ASP.NET blot flere muligheder?

Jeg er faldet over "Beginning ASP.NET 4: in C# and VB" på Wrox Press, som jeg vil fordybe mig lidt i :)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2011 - 20:08 #12
ASP er ikke blevet opdateret i 11 aar og har vaeret afloest af ASP.NET i 9 aar.
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2011 - 20:40 #13
torotune -> Tak for rådet, om at starte fra bunden, men med database-tankegangen og opsætningen i baghovedet :)

arne_v, oh. Jamen i så fald vil jeg tro, at ASP.NET er et mere sikkert sprog :)
Mange tak for hjælpen, og smid gerne et svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2011 - 20:43 #14
svar