Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
06. juli 2011 - 08:38 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Program til at lave hjemmesider

Hej jeg er ude at shoppe efter et program til at lave hjemmesider med. Hvad skal jeg købe? jeg vil gerne have noget software der kan lave proff. hjemmesider. Jeg er grøn på hjemmeside området! vil gerne have at det er "fremtidssikret" ;)
Hvad vil i råde mig til at anskaffe og bruge tid på at sætte mig ind i?
Avatar billede kjeldsted Novice
06. juli 2011 - 08:49 #1
Hm. Altså endnu har jeg desværre ikke selv set et program der kan lave hjemmesider. Alle de stykker software jeg har prøvet mig med måtte jeg selv lave arbejdet.

Men. Du kan lave 200% professionelt hjemmeside programmering via. notepad. Hjemmesider har den fordel at lige meget om der er tale om statisk eller dynamisk indhold så koden aldrig compiles. Hvis du koder HTML, CSS, JS skal indholdet af koderne blot ligges op på en server via et FTP program. PHP, ASP o.lign kører som preprocessor så her skal koderne også bare ligge op på serveren.

UltraEdit er et ganske glimrende program til dette. Man har en række funktioner (som fx. farve koder på teksten) som man ikke har i sparsomme notepad. Og så har man nemmere ved at styre sine tegnsæt i UltraEdit end i notepad.
Avatar billede Spench88 Nybegynder
06. juli 2011 - 09:37 #2
det som jeg brugte under uddannelsen (asp.net programmør) var Visual Studio. et stort program med mange bonus features som kan være behjælpelige. men den koster $$$
Avatar billede kjeldsted Novice
06. juli 2011 - 09:38 #3
Er Visual Studio ikke lidt overdimentioneret til web programmering???
Avatar billede keysersoze Guru
06. juli 2011 - 09:40 #4
Udvikling af hjemmesider er en proffesion som andre uddanner sig til at blive fx læge eller ingeniør så du kan ikke forvente at du bare ved at skaffe det rigtige program uden videre kan nedsætte dig som proffesion hjemmesidesnedker - men når det er sagt så findes der selvfølgelig programmer der kan hjælpe dig et stykke hen ad vejen, og her vil jeg foreslå Visual Studio, eventuelt bare i en gratis Express udgave, eller WebMatrix.
Avatar billede keysersoze Guru
06. juli 2011 - 09:44 #5
#3 På ingen måde - det har god intellisense og du kan lave egne snippets hvis du vil programmere selv og vil du have hjælp kan du lave alt fra drag/drop til styring via property-vinduer ligesom der fx er gode debugging værktøjer.
Avatar billede noltus Novice
06. juli 2011 - 09:58 #6
Hviis du er nybegynder,så brug Adobe Dreamweaver,enkel og den kan en masse,det er muligt at skrive koden selv og der er en WYSIWYG del i også
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
06. juli 2011 - 13:53 #7
tak prøver med dreamweaver
Avatar billede kjeldsted Novice
06. juli 2011 - 21:22 #8
Ja, okay. Hvis man vil lave alt som drag'n'drop.

Jeg vil dog lige nævne at jeg har en kammerat der engang begyndte at lave hjemmesider uden selv at skrive én eneste kode i Dreamweaver. Og jeg kan mildesttalt godt sige han har fortrudt. Han fandt ud af at han, modsat mig der skriver alt fra bunden, ikke har 100% kontrol over sine ting. Da han skulle lave en SQL query med en inner join måtte han opgive og lade mig kode en halv side om fordi det var meget svært at styre.

Og jeg vil ikke mene en professionel webprogrammør laver hjemmesider med drag'n'drop, da man som sagt så ikke har styr på hvad der sker omme bagved og derved får svært at ekksempelvis at lave avancerede scripts samt bare at rette småting.
Avatar billede noltus Novice
07. juli 2011 - 12:04 #9
Nu skriver han jo også han er "Grøn"
Avatar billede kjeldsted Novice
07. juli 2011 - 12:08 #10
@noltus: Og derfor kan man ikke lærer det ordentligt fra begyndelsen? Jeg har da på ingen måde fortrudt at jeg lærte at skrive det hele fra bunden. Det betyder i hvert fald at jeg er på et noget højere niveau nu, end jeg ville være med drag'n'drop.
Avatar billede noltus Novice
12. juli 2011 - 14:45 #11
Han skriver jo intet om at han har ambitioner om at blive web programmør,han skal nok bare lige prøve at få en side op og stå,så er det spild af tid at lære det hele fra bunden,iøvrigt kan han lære meget af at se på koden i dreamwaver
Avatar billede keysersoze Guru
12. juli 2011 - 15:08 #12
Jeg læser spm netop som om at det er noget spørger vil - ellers nævner man vel ikke hverken "proff. hjemmesider" eller "bruge tid på at sætte mig ind i".

Skal man hurtigt have noget på benene bør man næppe begynde på DW eller lignende men bare finde en færdigt system som fx wordpress.

Man kan uden tvivl lære meget ved at kigge på koden i DW - men der er også mange ting man ikke lærer ved det og i værste fald måske ligefrem misfortolker så man får en forkert start på det.
Avatar billede kjeldsted Novice
12. juli 2011 - 23:55 #13
Okay. Kan forstå jeg anses for en tåbe hér ;)

Vil dog sige definér "programmør". Jeg er ikke uddannet programmør og bliver det heller ikke. Men jeg programmere hjemmesider og har lavet nogle ting som jeg ved Dreamweaver ikke ville kunne.

Og så til #12:
Man kan uden tvivl lære meget ved at kigge på koden i DW - men der er også mange ting man ikke lærer ved det og i værste fald måske ligefrem misfortolker så man får en forkert start på det.

Dét vil jeg direkte fraråde. Har selv set mange Dreamveawer koder og det er virkelig ikke en måde jeg vil anbefale nogle som helst at programmere.

Men hvis ikke man ønsker fuld kontrol af sine sider, og ikke ønkser avancerede ting, så er det jo fint med Drag'n'drop.
Avatar billede keysersoze Guru
13. juli 2011 - 20:09 #14
#13 jeg tror du mangler at læse/forstå begge linjer - i hvert fald passer det du skriver ikke helt med det du fraråder, tværtimod så skriver vi det samme.
Avatar billede kjeldsted Novice
13. juli 2011 - 20:18 #15
#13 Så har jeg ikke formuleret mig korrekt.

Man kan uden tvivl lære meget ved at kigge på koden i DW

Jeg mener ikke man lærer noget som helst af at kigge på Dreamweaver koder, andet end at tåbelige vaner.
Avatar billede keysersoze Guru
13. juli 2011 - 20:51 #16
selvfølgelig kan du lære noget af et program som DW - fx de første tabeller man skal sætte op med rowspan og colspan kan være svært at læse sig til og der er en tablebuilder et fantastisk værktøj ligesom grundstrukturen i et standard dokument også er fin så man i forhåbentlig højere grad undgår at se manglende doctypes. Men, som jeg også lidt skriver, så skal man udover at kigge råt på koden selvfølgelig forholde sig kritisk til det.

Jeg bruger ikke selv DW, men i bund og grund er det et fantastisk værktøj - det bliver bare aldrig bedre end brugeren der sidder bag.
Avatar billede kjeldsted Novice
13. juli 2011 - 20:57 #17
Ja. Det har du så ret i.

Så længe man holder sig lang fra alt hvad der står mellem <? og ?> i kilde koden.