Avatar billede znttt Nybegynder
04. juli 2011 - 12:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

To kolonner med to forskellige tekster - Word 2007

Hej.

Jeg er ved at lave et dokument i word 2007 hvor jeg gerne vil have to kolonner. En kolonne hvor en tekst kører i og en anden tekst i kolonne 2 - altså to forskellige fortløbende tekster i hver sin kolonne. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. juli 2011 - 12:48 #1
Lav en tabel med to kolonner og én række. Du kan formatere tabellen uden tabelkanter. Afstand mellem kolonnerne kan enten klares ved at sætte indryk på tabelcellerne, eller ved at du formaterer teksten med indryk fra højre/venstre, eller du kan lave tabellen med 3 kolonner og lave midterkolonnen smal, så den danner mellemrum.

En tabelrække kan fortsætte over mange sider, hvis der er behov for det. Hvis indhold i de to kolonner på et tidspunkt skal starte ude for hinanden igen, kan du blot oprette en ny række.
Avatar billede znttt Nybegynder
04. juli 2011 - 15:47 #2
Tak for hurtigt svar. Det var også det jeg selv var kommet frem til, men jeg havde håbet at der var en løsning, hvor jeg kunne bruge kolonner i stedet for tabeller. Jeg syntes ikke helt der er samme frihed med tabeller, specielt er det svært at få dem til at slutte i ensartet højde på siden. Men det bliver nok den løsning jeg vælger, da det ikke virker som det andet er muligt. Tak for hjælpen.
04. juli 2011 - 16:00 #3
Hvis du ikke bryder dig om tabel-løsningen, kan du løse opgaven med et dokument i 2 spalter.

Dog synes jeg - som Lene foreslår - at tabel-løsningen er at foretrække. Dog kan der være situationer, hvor spalterne er en mulighed.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. juli 2011 - 16:35 #4
Generelt vil tekst opsat med "avisspalter" (kolonner) løbe fra spalte til spalte. Når første spalte er fyldt, løber teksten videre til anden spalte og derfra videre til første spalte på næste side. Du kan ikke uden videre lavet fortløbende tekst i én spalte over flere sider. Du kan indsætte spalteskift og sektionsskift til at tvinge teksten et andet sted hen, men det er efter min mening langt sværere at styre til dit formål, end en tabel vil være.
Avatar billede znttt Nybegynder
05. juli 2011 - 10:07 #5
Tak for jeres kommentarer. Jeg har valgt at bruge en tabel som lene foreslog. jeg vil gerne give point hvis  du vil have det men jeg ved ikke hvordan jeg gør.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. juli 2011 - 10:21 #6
Dette er lavet som et svar, som giver mulighed for at tildele point.

Du bør undlade selv at oprette svar, med mindre du reelt skriver en løsning (opret kommentarer i stedet). I dette tilfælde har du mulighed for at afvise dit eget svar og acceptere dette.