Avatar billede n-emy Nybegynder
29. juni 2011 - 23:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ændre style på tidligere div

Hejsa

Jeg sidder og sætter et design op i html/css, hvor jeg har 10 divs der gentages i streg:

<div style="border-bottom:#000 1px solid;"></div>
<div style="border-bottom:#000 1px solid">Hejsa hejsaa</div>

Ideen er at når det bliver skrevet står der:

Hejsa hejsaa

Og det er sådan set let nok, det tricky opstår i at jeg gerne vil have border top og bund på en box skifter til en bestemt farve og det er jo svært fordi det kun er border bottom der er defineret i hver boks, så derfor skal man (sandsynligvis via javascript) sætte en hover på den tidligere div også, jeg kunne bare godt tænke mig at vide helt præcist hvordan :)
Avatar billede kjeldsted Novice
29. juni 2011 - 23:57 #1
Altså du vil gerne have at hvis man holder musen over div nr. 2 så skal den ændre stylen for div nr. 1?
Avatar billede n-emy Nybegynder
30. juni 2011 - 01:21 #2
Den skal ændre style for både div 1 og 2 :) og hvis du holder musen over div 3 er det borderen for både div 2 og 3 :)
Avatar billede steffansteffan Nybegynder
30. juni 2011 - 02:24 #3
Hej,

Det kan styres på denne måde:

<div id="2" style="border-bottom:1px Solid #000000;">Hej 2</div>

<div id="3" style="border-bottom:1px Solid #000000;" onmouseover="document.getElementById('2').style.borderColor='red'; document.getElementById('2').style.backgroundColor='#A9A9A9';"  onmouseout="document.getElementById('2').style.borderColor='black'; document.getElementById('2').style.backgroundColor='#FFFFFF';">Hej 3</div>

Sig til hvis du mangler hjælp til at samle det helt færdig.

/Steffan
Avatar billede kjeldsted Novice
30. juni 2011 - 08:58 #4
Så vidt jeg lige kan se i #3, bliver der kun ændret style for div'en over. Og jeg synes måske nok at det vil blive lidt overdrevet med kode hvis ovenstående skal fordobles og copy-pasten til HVER div. Så jeg ville nok foretrække at gøre det i en funktion. Noget a lá:

<script type="text/javascript">
function changeBorderOver($divId)
{
    if($divId>1)
    {
        docuemnt.getElementById($divId).style.borderColor='red';
    }
    else
    {
        docuemnt.getElementById($divId-1).style.borderColor='red';
        docuemnt.getElementById($divId).style.borderColor='red';
    }

function changeBorderOut($divId)
{
    if($divId>1)
    {
        docuemnt.getElementById($divId).style.borderColor='black';
    }
    else
    {
        docuemnt.getElementById($divId-1).style.borderColor='black';
        docuemnt.getElementById($divId).style.borderColor='black';
    }
</script>

Hvis du indsætter alt dette (inkl. <script></script> i din head i toppen af siden, skal du bare i HTML'en ved dine div's skrive:

<div id="1" onMouseOver="changeBorderOver(1)" onMouseOut="changeBorderOut(1)" style="border-bottom:#000 1px solid;"></div>
<div id="2" onMouseOver="changeBorderOver(2)" onMouseOut="changeBorderOut(2)"  style="border-bottom:#000 1px solid">Hejsa hejsaa</div>

osv. osv.
Avatar billede n-emy Nybegynder
03. juli 2011 - 12:02 #5
Mange tak kjeldsted fik dit til at virke :) Svar?
Avatar billede kjeldsted Novice
03. juli 2011 - 12:15 #6
Det var så lidt :)