Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2011 - 19:41 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Læs og skriv til XML

Hejsa

Er der nogen der kan hjælpe mig med at lave programmere en xml database hvor jeg kan læse og skrive?

Jeg skal bruge "et program" til ugentligt at skrive nogle noter om mine elever. Jeg er ret newbie i forhold til programmering, men har forsøgt mig med PHP - dog uden et brugbart resultat.

Er det muligt at den kan køre clientside, altså i en offline browser? (nok ikke PHP)

Evt. bare et link til en tutorial der opfylder mine "krav" vil være perfekt.

På forhånd tak for jeres feedback
//MadsRH
Avatar billede raft81 Nybegynder
28. juni 2011 - 20:36 #1
http://www.w3schools.com/

Her findes tutorials om alt fra html til php
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2011 - 21:06 #2
raft81 -> Har lavet en del af de XML tutorials på w3schools. Er det en bestemt en du tænker på? Måske har jeg overset noget
Avatar billede raft81 Nybegynder
28. juni 2011 - 21:29 #3
Nej, har selv kun ganske lidt erfaring med XML.

Har selv tidligere brugt den meget til asp og asp.net, og så ganske lidt XML.
Avatar billede tjens Nybegynder
28. juni 2011 - 22:08 #4
Hvis du ønsker at skrive din database applikation som et lokalt program, og samtidig skrive i HTML og Javascript eller VBscript, hedder det HTA: HTML Application.

Her kan du kode brugerinterface som du plejer, og samtidig have fuld adgang til den lokale PC, og dermed gemme og loade XML-filer.

Intro til HTA: msdn.microsoft.com/en-us/library/ms536496(v=vs.85).aspx

Om XML så er egnet som database, tvivler jeg lidt på, da en XML-fil altid loades ind i hukommelsen i sit hele, og dermed har en begrænsning på størrelsen.

Men du kan også tilgå en rigtig database fra en HTA.
Og en rigtig database behøver du ikke købe: En tom .mdb fil er alt hvad der skal til inden du kan begynde at oprette databasetabeller med SQL fra HTA-kode.

Her er et eksempel på en lille database-applikation skrevet som HTA: http://www.codingforums.com/showthread.php?t=63102
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2011 - 22:23 #5
tjens -> Det ser spændende ud :-D Har aldrig hørt om HTA før.
Regner ikke med at der er så meget data at det bliver et problem med XML. Det er ikke et krav, at den skal køre offline, blot et ønske. Grunden til at jeg valgte at kigge på PHP løsningen, er at jeg allerede kender lidt til PHP fra Wordpress.

Fint eksempel
Avatar billede tjens Nybegynder
28. juni 2011 - 22:44 #6
Her er en HTA som læser en XML-fil og danner et skærmbilleder via HTML-DOM:
http://tjens.dk/javascript/HTA/ (download de to myButtons filer til en folder på din Windows PC)

Det er et genvejsprogram, til at huske diverse links og kommandoer.

Ved klik på en sektionsoverskrift, kommer man ind i en simpel editor;
så HTA-koden indeholder også eksempel på at tilføje og gemme XML.

Et helt andet alternativ, hvis du ikke vil programmere en hel masse:
OpenOffice indeholder Base, som giver dig databasemuligheder incl. oprette tabeller, indtaste data og printe rapporter.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2011 - 03:31 #7
http://www.eksperten.dk/guide/1263 beskriver laesning og skrivning af XML fra PHP.

XML er kun velegnet som database til readonly data eller enkeltbruger systemer. Flere brugere som opdatere XML giver anledning til giftige samtidigheds problemer.

PHP er godt til web, men ikke til en desktop app.

HTA er en mulighed for desktop app.

Det er formentligt noget af det nemmeste at komme igang med.

Teknologien er dog lidt gammel idag.

Men der er ikke nogen oplagt afloeser i .NET.

SilverLight er maaske det taetteste evt. med brug af LightSwitch.
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2011 - 12:35 #8
Jeg har desværret ikke fået skrevet noget kode endnu, men kan tjens og arne_v ikke smide et svar?

Tak for jeres feedback
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juni 2011 - 14:40 #9
ok
Avatar billede tjens Nybegynder
30. juni 2011 - 20:55 #10
Svar