Avatar billede babytrold Nybegynder
28. juni 2011 - 11:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Combobox

Hej,

når jeg i ASP.NET udvikler har jeg mulighed for at bruge en DropDownList, men i VB.NET har jeg en combobox.

Mit problem er at dropdownlisten både kan have en værdi og en tekst-værdig som den der bliver vist.

Men det kan comboboxen ikke? Det har jeg brug for i min .net applikation. Hvordan gør jeg dette?
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
28. juni 2011 - 15:13 #1
Har du prøvet at ændre Comboboxen's DropDownStyle til at være "DropDownList" ? (Ved ikke om det løser dit problem)
Avatar billede babytrold Nybegynder
28. juni 2011 - 15:34 #2
Det har jeg prøvet, men det hjalp ikke.

I ASP.NET plejer jeg når jeg dynamisk tilføjer items, at sige noget a la... ddl1.Items.Add(New ListItem(Tekst, Værdi))

Men det kan jeg ikke med en combobox åbenbart

Men tak for forslaget
Avatar billede platik Nybegynder
28. juni 2011 - 18:02 #3
Går ud fra vi snakker winforms.

Combobox kan du jo smide alt i. Så smid det objekt i som indeholder den rigtige værdig og tekst som du ønsker at vise?

Bedste måde er nok at sætte en liste eller ligende som DataSource og efterfølgende sætte:

comboBox1.DisplayMember = "Tekst"
comboBox1.ValueMember = "Værdi"

Hvor tekst og værdig er navnene på properties objektet du har bindet til har.

Efterfølgende har du den vælgte værdig på comboBox1.SelectedValue.

Alternativt kan du bruge comboBox1.Items.Add(), men så skal du typecaste comboBox1.SelectedItem tilbage til den type objekt du smid i din combobox.

ValueMember tror jeg ikke virker når du ikke sætter en datasource, hvor DisplayMember gerne skulle virke ved begge løsninger.
Avatar billede babytrold Nybegynder
15. september 2011 - 10:04 #4
Tak for det... Hvordan giver jeg dig point platik? For er blevet beskyldt for ikke at give dem ordentligt før, og kan ikke huske hvordan rækkefølgen er. Fortæl mig det og jeg giver dig point. Tak :)
Avatar billede platik Nybegynder
16. september 2011 - 15:21 #5
Tja ved der skal ligge et svar før det er muligt. Kan du ikke efterfølgende vælge mit svar som værende korrekt? Ved at være længe siden jeg selv har gjort det.