Avatar billede keepy Seniormester
27. juni 2011 - 11:15 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

computer navn

Hej

Er der en her der ved hvordan jeg læser det rigtige computernavn på en PC.

Med denne får jeg altid converteret computernavnet til stort.
System.Environment.MachineName;

På forhånd tak
Avatar billede bvli Praktikant
27. juni 2011 - 14:22 #1
Du må ikke hænge mig op på, om det kan bruges på alle platforme. Normalt er et hostname jo ikke case sensitivt, så normalen er, at det bliver skrevet som upper case.

using System;
using Microsoft.Win32;

namespace B.Testing.ComputerName
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            using (RegistryKey key = Registry.LocalMachine.OpenSubKey(@"System\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters"))
            {
                string computerName = key.GetValue("Hostname") as string;
                Console.WriteLine(computerName);
            }
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2011 - 21:30 #2
Der er et MS netvaerks navn og et IP navn.

De er normalt ens men kan godt vaere forskellige.

Det foerste angives normalt med stort og det andet med smaat.

Environment.MachineName returnerer det foerste.

Det andet kan hentes fra registry men jeg synes at Dns.GetHostName() er nemmere.
Avatar billede bvli Praktikant
28. juni 2011 - 01:29 #3
Det kan du have så evigt ret i :)
Avatar billede keepy Seniormester
29. juni 2011 - 22:12 #4
Jeg lukker da jeg har gjort noget andet, ellers mange tak for svarne.

Jeg har konverteret det læste computernavn til små bogstaver
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juni 2011 - 01:04 #5
Du har vel faaet korrekte svar paa det stillede spoergsmaal.

At du har skiftet mening om hvad du har brug for goer ikke svarene mindre rigtige.
Avatar billede bvli Praktikant
30. juni 2011 - 11:13 #6
Det er vist "business as usual" i forbindelse med spørgsmål oprettet af den bruger.
Avatar billede bvli Praktikant
30. juni 2011 - 11:16 #7
Men i øvrigt er det ikke nok at lave en ToLower() på maskinnavnet. Dns.GetHostName() (og registry-løsningen) returnerer maskinnavnet, som det er angivet under installationen. E.g. "MitMaskinNavn"
Avatar billede keepy Seniormester
03. juli 2011 - 22:53 #8
Sorry men 1000 tak for de fine svar
Avatar billede Syska Mester
03. juli 2011 - 23:14 #9
Og da du er klar over du har lavet en fejl, siden du skriver "sorry".

Så opretter du et nyt spm med samme antal point og linker til dette.

Så vil folk i fremtiden også svare på dine spørgsmål.

mvh
Avatar billede keepy Seniormester
04. juli 2011 - 19:09 #10
Avatar billede Syska Mester
04. juli 2011 - 19:14 #11
Så er det vist arne_v vi venter på ...

Men det var et spm til 15 point, ikke 200 :-)

Ret skal være ret, du skal ikke betale overpris, hvis det var en fejl ... men måske du har andre grunde til det, det skal jeg ikke kunne sige.

mvh
Avatar billede keepy Seniormester
04. juli 2011 - 19:28 #12
Det er fint nok, jeg har det bedre sådan