Avatar billede Probie Nybegynder
26. juni 2011 - 17:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

upper- and lower-case forskelle ved login

hej alle
jeg er igang med at oprette et bruger login med php og mysql (så er lidt i tvivl om det er den rette kategori jeg har lagt det i).

jeg har fået hele connection til at virke og har gjort det mange gange før men lagde mærke til i dag ved et tilfælde at hvis jeg har en kode ord med stor og små bogstaver er den ligeglad med at jeg i mit textinput kun skriver det hele med små bogstaver.
så den siger altså:

HejMedDig = hejmeddig

og det vil jeg gerne have lavet om så den laver en fejl ved det så det skal være præcis det samme også med store og små bogstaver, nogle der ved hvordan man gør det?

på forhånd tak for hjælpen. :)

mvh. Kasper
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2011 - 17:44 #1
Du skal vel bare lave en case sensitiv sammenligning.

(eller langt bedre slet ikke gemme password i databasen men kun et hash af password - og saa loeser problemet sig selv)
Avatar billede Probie Nybegynder
26. juni 2011 - 17:50 #2
hej arne

problemet er lige præcis jeg ikke ved hvordan jeg laver en case sensitiv sammenligning.

forstår ikke helt hvor du vil hen med ikke at gemme password i databasen? og har ikke hørt ordet hash i denne sammenhæng før? noget du vil forklare nærmer :)

hilsen kasper
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2011 - 17:57 #3
Hvis du laver sammenligningen i PHP er det nemt at lave den case sensitiv.

Hvis du vil lave den i SQL skal du bruge en case sensitiv kollation tror jeg.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2011 - 17:58 #4
Avatar billede Probie Nybegynder
26. juni 2011 - 21:30 #5
tak for hjælpen salter ( det udtryk jeg plejer at bruge istedet for hash :D ) normalt altid mine passwords, jeg har bare en side hvor der kun skal være en bruger, så ville ikke til at lave en "new user" formel, men kan godt se det er den nemmeste måde lige at gøre det på :) smider du ikke et svar så du kan få point?
Avatar billede majbom Novice
26. juni 2011 - 22:34 #6
nu er der jo en væsentlig forskel på at salte og hashe...

og du kan jo godt smide et password gennem md5 når du gemmer det i databasen, f.eks. vha. phpmyadmin - så det er en dårlig undskyldning ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2011 - 23:22 #7
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2011 - 23:22 #8
Man kan hashe uden at salte og hashe med salt, men man kan vel ikke salte uden at hashe.