Avatar billede NielsErikP Mester
26. juni 2011 - 13:44 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

MySql returnerede : Kan ikke forbinde -- Ugyldige indstillinger!!

Hej...
Ved ikke om dette er den rigtige katagori her på Eksperten.dk.
Men jeg har installeret Xampp, og leger lidt med php/mysql.
Jeg har godt nok en hjemmeside, men vil så prøve at "teste" min programmering i php/mysql inden det lægges op på serveren.
Så jeg installerede PhpMyAdmin, altså jeg pakkede .zip filen ud og kopierede filerne i mappen over i C:\xampp\apache\phpmyadmin\... Der oprettede jeg en fil Config.inc.php for at konfigurere PhpMyAdmin. Jeg fandt følgende konfigurering til at komme i Config.inc.php  :

<?php
/* $Id: config.sample.inc.php 9675 2006-11-03 09:06:06Z nijel $ */
// vim: expandtab sw=4 ts=4 sts=4:

/**
* phpMyAdmin sample configuration, you can use it as base for
* manual configuration. For easier setup you can use scripts/setup.php
*
* All directives are explained in Documentation.html and on phpMyAdmin
* wiki <http://wiki.cihar.com>.
*/

/*
* This is needed for cookie based authentication to encrypt password in
* cookie
*/
$cfg['blowfish_secret'] = '230667'; /* YOU MUST FILL IN THIS FOR COOKIE AUTH! */

/*
* Servers configuration
*/
$i = 0;

/*
* First server
*/
$i++;

$cfg['Servers'][$i]['user'] = '';
$cfg['Servers'][$i]['password'] = '';// Your MySQL Password

/* Authentication type */
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'config';
/* Server parameters */
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
/* Select mysqli if your server has it */
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql';
/* User for advanced features */
$cfg['Servers'][$i]['controluser'] = '';
$cfg['Servers'][$i]['controlpass'] = ''; // Your MySQL Password
/* Advanced phpMyAdmin features */
$cfg['Servers'][$i]['pmadb'] = 'phpmyadmin';
$cfg['Servers'][$i]['bookmarktable'] = 'pma_bookmark';
$cfg['Servers'][$i]['relation'] = 'pma_relation';
$cfg['Servers'][$i]['table_info'] = 'pma_table_info';
$cfg['Servers'][$i]['table_coords'] = 'pma_table_coords';
$cfg['Servers'][$i]['pdf_pages'] = 'pma_pdf_pages';
$cfg['Servers'][$i]['column_info'] = 'pma_column_info';
$cfg['Servers'][$i]['history'] = 'pma_history';

/*
* End of servers configuration
*/

/*
* Directories for saving/loading files from server
*/
$cfg['UploadDir'] = 'C:\xampp\apache\htdocs\phpmyadmin\upload\';
$cfg['SaveDir'] = 'C:\xampp\apache\htdocs\phpmyadmin\save\';

?>

Efter jeg har gjort det, kan jeg ikke starte Localhost\PhpMyAdmin uden at få følgende fejl melding  :

MySql returnerede : Kan ikke forbinde -- Ugyldige indstillinger.

phpMyAdmin forsøgte at forbinde til MySQL-serveren, og serveren afviste forbindelsen. Du bør tjekke host, brugernavn og kodeord i config.inc.php og sikre dig at de svarer til den information du har fået af administratoren af MySQL-serveren.

PhpMyAdmin vil ikke lade mig få adgang til den.
Er der nogen der kan hjælpe mig med at løse problemet..??

På forhånd tak...!!
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2011 - 16:01 #1
$cfg['Servers'][$i]['user'] = '';
$cfg['Servers'][$i]['password'] = '';// Your MySQL Password

er vel forkert!
Avatar billede NielsErikP Mester
27. juni 2011 - 00:53 #2
Hej..
ÅRH...FISK!!!
Det bliver jeg ikke ret klogere af, kan du uddybe???
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2011 - 00:59 #3
Du skal vel angive det MySQL brugernavn og passord du skal connecte med.
Avatar billede NielsErikP Mester
27. juni 2011 - 01:25 #4
Hej..
Nu har jeg prøvet at sætte et "PassWord" og et "Brugernavn" i

$cfg['Servers'][$i]['user'] = '';
$cfg['Servers'][$i]['password'] = '';// Your MySQL Password

Men den samme meddelse kommer frem som angivet i #0 !!!

Og jeg angav intet "Brugernavn" og "Password" da jeg installerede Xampp.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2011 - 02:30 #5
Hm. Du har en database og du kender ikke brugernavn og password til den. Det kan jo vaere et problem.

Du kan proeve:

$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root';
$cfg['Servers'][$i]['password'] = '';

og se om det virker.
Avatar billede NielsErikP Mester
27. juni 2011 - 11:29 #6
Hej...
Prøvede dit forslag i #5, med samme resultat, så blev jeg squ så irriteret at jeg slettede mappen C:xampp\apache\phpmyadmin....
Og så prøvede jeg for sjov at tage Url'en hhtp://localhost\phpmyadmin... Tænk sig så kom selve skærmen med fejl meddelsen i #0 frem alligevel, efter at jeg havde slettet phpmyadmin...Så jeg afinstallerde Xampp..
Vil så prøve at geninstallere Xampp og phpmyadmin...
Er der nogen der har en mere sikker istallation til PhpMyAdmin end konfigurationen i #0....???
Avatar billede NielsErikP Mester
29. juni 2011 - 21:05 #7
Hej.. Arne_v
Ja...Så kom  jeg igang, geninstallerde Xampp og PhpMyAdnin.
Lod så være med at oprette "config.inc.php", det viser sig at den åbenbart kører med "root" som brugernavn og "" som password fra installationens start.
Det er fint nok da det kun er lokalt på min egen computer jeg skal bruge den, for at test inden det lægges op på webhotellet.
Så jeg løste selv problemet, men vil godt dele point med dig for din tid.
Lægger du lige et svar.??

Og tak for tiden du brugte.

Take Care..!!!
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2011 - 21:28 #8
ok
Avatar billede NielsErikP Mester
29. juni 2011 - 21:46 #9
Svar!!