Avatar billede danauktion Nybegynder
25. juni 2011 - 15:10 Der er 2 kommentarer

Query profiler og SQL tabel index optimering

Jeg har tidligere haft en db-app, som kunne fortælle mig hvilken index en given tabel skulle have for at en query giver det bedste søgeresultatet, men desværre husker jeg ikke hvad app'en hed, men hvilken app vil I foreslå mig at benytte (og det behøver ikke være en gratis app) som kan give mig denne funktionalitet.

F.eks. så kunne en Query som hed:

select * from table1 t1, table2 t2 where t1.id = t2.pid and t1.from > '2011/01/01'

Foreslå flg. indexs:

t1 index på id+from
t2 index på pid
Avatar billede Hardball21 Nybegynder
25. juni 2011 - 18:30 #1
Jeg kender desværre ikke det program du efterlyser men med "EXPLAIN" kommandoen kan du se hvor dan mySQL analyserer og udføre din forespørgsel

Bare sæt "EXPLAIN " foran dit query og kig på resultatet

(yderligere reference: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/using-explain.html)
Avatar billede danauktion Nybegynder
25. juni 2011 - 19:59 #2
Jeg kender godt explain som viser hvordan mysql analyser queryen i forhold til de eksisterende index....
Jeg har brug for det modsatte : hvilke index vil optimere en given query så jeg undgår både table scans og index scans.