Avatar billede johncleese Nybegynder
24. juni 2011 - 17:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

ny i linux. scripting med pipe output ud i txt filer hvordan?

Hej
Er gået over til linux fra windows og står lige med håret i postkassen!.

jeg vil høre om der er en der kan hjælpe mig lige på vej til hvordan man kommer igang med at scripte i ubuntu.
Det som jeg kunne tænke mig at gøre er at lave et script der tilgår en anden linux via ssh/telnet og fyrer en komando af, hælder outputtet af komandoen ud i en text fil.
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. juni 2011 - 17:35 #1
Hvor går du i stå henne?

Du skal starte et script med

#!/bin/sh

Hvis du vil lave en kommando via ssh, på hosten, skal putte dem ind i ''.

Eks.:
#!/bin/sh
ssh user@host 'ls > test.txt'
Avatar billede johncleese Nybegynder
24. juni 2011 - 17:53 #2
okay tak for det :) svar?
jeg har desværre ikke computer med ubuntu hjemme så vil prøve på arbejdet mandag. :) hvad nu hvis man foresten gerne vil pipe noget af outputtet fra kommandoen ud over i txt filen f.eks hvis man laver en ping x.x.x.x

64 bytes from x.x.x.x: icmp_req=1 ttl=255 time=24.1 ms
64 bytes from x.x.x.x: icmp_req=2 ttl=255 time=0.734 ms

men vil kun have ttl=255 soteret fra over i filen
forstår du? :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. juni 2011 - 18:09 #3
Du kan pipe det over i grep :)
Læg mærke til 2 x >> i kommandoen som appender til filen og ikke overskriver den.

eks.

ping host.fqdn |grep ttl=255 >> minfil.txt
Avatar billede johncleese Nybegynder
27. juni 2011 - 10:27 #4
sejt :) det har du meget godt styr på :P hvad så hvis man har en txt fil med en masse servere i f.eks

txtfil:
server1
server2
server3

og man så gerne vil lave en f.eks ping til hver server.
I den ping finde ttl=127 og pipe det over i en ny txt fil :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
27. juni 2011 - 13:24 #5
SÅ skal du over i noget lidt mere avanceret, hvor du læser  hver linje i en forearch løkke og laver eks. 30 ping requests, og går videre til den næste linje i filen, som jo så er serveren.
Avatar billede lassebm Nybegynder
27. juni 2011 - 13:24 #6
for each lykke....