Avatar billede vels Nybegynder
23. juni 2011 - 21:51 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

url encode

Hej

Jeg har lid problemer med noget urlencode

jeg har teksten: øæå

Når jeg køre det igennem med java script på http://www.w3schools.com/tags/ref_urlencode.asp får jeg følgende resultat:

%C3%A6%C3%B8%C3%A5

Jeg kan ikke finde noget i php hvor jeg kan ramme samme format?? Nogle der kan hjælpe??

/Jesper
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
23. juni 2011 - 22:00 #1
Avatar billede vels Nybegynder
23. juni 2011 - 22:11 #2
Hej

echo urlencode("øæå");

giver mig:
%F8%E6%E5

Altså ikke det samme?

/Jesper
Avatar billede majbom Novice
23. juni 2011 - 22:23 #3
mon ikke du har noget rod i dit tegnsæt?

iflg. dit link til w3schools, skulle ø give %F8 - og det gør dit eksempel ikke, men der gør dit php-eksempel...
Avatar billede kjeldsted Novice
23. juni 2011 - 22:28 #4
%C3%A6%C3%B8%C3%A5

=

Ã|øå

Hvis du ønsker dét resultat skal du bare rode lidt rundt med at finde et forkert tegnsæt i PHP.
Avatar billede vels Nybegynder
23. juni 2011 - 22:39 #5
Hej

Det er fordi jeg forsøger mig med sms gatewayen textreactor.com

Hvis jeg bruger urlencode i php vil gateeayen ikke tage imod fordi teksten indeholder ugyldig tegn. Hvis jeg manuelt "oversætter" teksten via den w3 side og brug tekst strengene derfra køre det igennem og vises rigtig på mobilen. På textreactor.com skriver de noget om gsm format, hvilket svar til hvad w3 siden oversætter til.

Måske har jeg rod i tegnsættene?
/Jesper
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. juni 2011 - 22:51 #6
textreactor.com forventer ganske rigtigt en tekst i UTF-8. %C3%A6 for æ er også det de skriver på: http://www.textreactor.com/documentation.php#appendixgsm

Hvis du ikke får det, er det nok fordi du ikke bruger utf-8. Du kan konvertere tekst mellem tegnsæt i PHP, fx. fra ISO-8859-1 (som du måske bruger) til UTF-8 http://php.net/manual/en/function.utf8-encode.php

Bedre, måske, bare at hoppe på vognen, og lave alt i UTF-8 - det kommer vi alligevel til en dag.
Avatar billede vagnk Juniormester
24. juni 2011 - 09:41 #7
Bedre, måske, bare at hoppe på vognen, og lave alt i UTF-8 - det kommer vi alligevel til en dag.

eller drop amerikanske leverandører, der endnu ikke har opdaget at der er noget der hedder europæiske tegnsæt.
Avatar billede majbom Novice
24. juni 2011 - 10:25 #8
-> #7 - øhh, hvorfor ikke bare brug ét der virker uanset om du kommer fra usa eller dk?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. juni 2011 - 10:32 #9
Hvis du tænker på textreactor.com som en "amerikansk leverandør", så gør de jo netop det rigtige, tillader "europæiske" tegn og alle andre tegn. Men du har givetvis ret i, at der stadig findes enkelte amerikanske leverandører, der kun tænker i "a-z".
Avatar billede vagnk Juniormester
24. juni 2011 - 11:29 #10
Nu skal vi jo ikke lave en polemik ud af det. Mit standpunkt er i sin enkelhed at hvis jeg sender et ø ind i en SMS-service, så er det SMS-servicens ansvar at det kommer korrekt ud på mobilen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. juni 2011 - 11:39 #11
Nej, det er ikke polemik ... ;) Det er ren teknik. For et "ø" er ikke bare et "ø". Man er pinedød nødt til at angive hvilket tegnsæt dette "ø" er angivet i. Og man kan ikke gætte, det er halsløs gerning.

Hvis du vil sende et "ø" som ISO-8859-1 (et "ø" der fylder een byte), skal modtageren vide og acceptere dette. Hvis du vil sende et "ø" som UTF-8 (et "ø" der fylder to bytes), skal modtageren vide og acceptere dette.

Jeg mener jeg har set SMS-gateways, hvor man kan angive tegnsæt, men kan eller vil man ikke det, så er UTF-8 et fornuftigt valg.
Avatar billede majbom Novice
24. juni 2011 - 11:39 #12
-> #10 - ja, men du er nødt til at sende det ø i samme tegnsæt som sms-servicen bruger.

det svarer vel til at bestille noget mad på dansk i et andet land, hvor de ikke forstår dansk - så kan du heller ikke forvente at få hvad du beder om
Avatar billede vagnk Juniormester
24. juni 2011 - 12:17 #13
OK - enig. Servicen kan opstille en protokol som man sæføli skal følge.
Avatar billede kjeldsted Novice
09. oktober 2011 - 12:01 #14
Er det ved at være på tide at få lukket spørgsmålet? :)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
09. oktober 2011 - 13:10 #15
det er vist ikke det eneste der mangler at blive lukket :(
vels (11.402 point. Point ude: 2.405)
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/vels mere en 1 side med åbne sp
Avatar billede kjeldsted Novice
09. oktober 2011 - 14:06 #16
Og spørgsål der er 9 år gamle..... De bør da vist lukkes.
Avatar billede vels Nybegynder
23. februar 2012 - 17:34 #17
>>kjeldsted
smider du et svar.
Avatar billede kjeldsted Novice
23. februar 2012 - 21:16 #18
Ikke for ikke at sige tak. Men har de andre ikke hjulpet en del mere? Giv pointene til dem i stedet :)
Avatar billede vels Nybegynder
11. maj 2013 - 17:14 #19
lukker