Avatar billede Wiggit Nybegynder
22. juni 2011 - 09:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vise en PHP kode i PHP.

Hvordan kan jeg gøre så jeg kan udskrive en PHP kode i PHP.
Har denne kode, men den giver fejl når jeg bruger ' i den kode jeg skal udskrive. Nogle måder at løse dette på, eller nogen der har en anden løsning på mit problem?
<?php
$mycode = '<?php echo("hello");?>';
$stvarno = array ("<", ">");
$zamjenjeno = array ("<",">");
$code = str_replace($stvarno, $zamjenjeno, $mycode);
echo ("$code");
?>
Avatar billede HBP2 Praktikant
22. juni 2011 - 10:50 #1
Du skal bruge funktionen htmlspecialchars() til at "escape" PHP sourcen:

$mycode = '<?php echo("hello");?>';
echo htmlspecialchars($mycode);
Avatar billede Wiggit Nybegynder
22. juni 2011 - 11:15 #2
Virker stadig ikke. Bruger jeg ' i den kode jeg skal udskrive, virker det ikke.
Avatar billede majbom Novice
22. juni 2011 - 11:25 #3
http://php.net/manual/en/function.htmlspecialchars.php

den escaper også '

hvordan angiver du strengen der skal bruges?
Avatar billede HBP2 Praktikant
22. juni 2011 - 11:29 #4
Så brug en af de andre relaterede funktioner: htmlentities() burde virke med alle tegn.
Avatar billede Wiggit Nybegynder
22. juni 2011 - 12:16 #5
Hvis jeg nu feks gør sådan her, så er siden tom/den udskriver det ikke:
<?php
$mycode = '<?php echo('hello');?>';
echo htmlspecialchars($mycode);
?>

Bruger jeg istedet <?php echo("hello");?> , virker det som det skal.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2011 - 12:20 #6
$mycode = '<?php echo("tre \'små\' kinesere");?>';
echo htmlspecialchars($mycode,ENT_QUOTES);

Altså: Når du bruger ' i den kode der skal vises (men ikke udføres) skal du escape ' (sæt en \ foran).
- for ellers "ødelægger" du syntaxen allerede når $mycode skal have sit indhold.
Avatar billede majbom Novice
22. juni 2011 - 12:52 #7
som T0M skriver er det klart det ikke virker, da du afslutter din streng efter ( og derefter skriver "hello" og starter strengen igen - det kan man ikke.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2011 - 17:28 #8
Lige en lille note... du kan bruge highlight_string('php code', true)-funktionen til at vise highlighted PHP kode (highlighted = farver).

Kode eksemple:
<?php
$kode = '<?php print "Sikke\'n dejlig dag det er i dag!"; ?>';

print highlight_string($kode, true);
?>
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2011 - 18:14 #9
#8 cool : )