Avatar billede leftism Praktikant
21. juni 2011 - 15:39 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Automatisk hente data fra et andet ark

Jeg har et regneark der består af en række ark. Jeg vil gerne lave en funktion der automatisk hente indhold fra et ark og indsætter indholdet i en celle, alt efter hvilket nr. der står i en anden celle i arket.

Altså, i ark1 har jeg en kolonne (Kortnr.) og en anden kolonne (Kortnavn.). Jeg vil gerne, at når jeg skriver f.eks. 12 i en celle i kolonnen Kortnr., så skal der automatisk komme indhold i cellen ved siden af, i kolonnen Kortnr. Indholdet skal hentes i et andet ark (f.eks. ark2), hvor jeg har angivet at Kortnr. 12 er tilknyttet f.eks. "Æbler".

Kan dette lade sig gøre?
Avatar billede supertekst Ekspert
21. juni 2011 - 16:18 #1
Ja - f.eks, via VBA (makro)
Avatar billede supertekst Ekspert
21. juni 2011 - 16:24 #2
eller
funktionen Lopslag..
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juni 2011 - 16:42 #3
Det må være noget det samme jeg fik lavet her:
http://www.eksperten.dk/spm/890454
Forskellen er dog at jeg skriver tekst, men den virker også med tal.
Min kode i regnearket ser sådan ud:
=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(B22;Prisliste!$B$1:$D$538;3;FALSK));"";LOPSLAG(B22;Prisliste!$B$1:$D$538;3;
For kolonne D

=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(B22;Prisliste!$B$1:$F$538;4;FALSK));"";LOPSLAG(B22;Prisliste!$B$1:$F$538;4;
For kolonne E

=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(B22;Prisliste!$B$1:$F$538;5;FALSK));"";LOPSLAG(B22;Prisliste!$B$1:$F$538;5;
For kolonne F

Der indskrives i kolonne B

Ved ikke om man kan bruge det til inspiration?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juni 2011 - 16:43 #4
Ps jeg er ikke selv skrap til dette, så det er kun til evt inspiration.
Avatar billede natkatten Mester
21. juni 2011 - 18:30 #5
Eller ved hjælp af INDEKS+SAMMENLIGN som i dette eksempel:

http://gupl.dk/61853/

Har her også lagt en dynamisk datavalidering ind. Dvs. at det er kun de kortnr., som er lagt ind i opslagstabellen, som kan vælges.
Avatar billede leftism Praktikant
22. juni 2011 - 11:53 #6
@natkatten: Jeg tror nok at det akkurat er sådan en funktion jeg skal have lavet! Jeg sidder lige og roder med dit eksempel, men det fungerer endnu ikke helt efter hensigten. Jeg roder lidt videre, og så giver jeg en melding så du kan få dine point.
Avatar billede leftism Praktikant
22. juni 2011 - 11:56 #7
Hvad nu hvis jeg ikke behøver dynamisk datavalidering?
Avatar billede leftism Praktikant
22. juni 2011 - 12:09 #8
Argh, det driller. Jeg er virkelig Excel-newbie. Din funktion virker eksemplarisk i dit eksempel, men jeg kan ikke få det tilpasset til mit ark. Mine kolonner ser sådan ud: Gruppe | Kortnr. | Kortnavn. Arket der indeholder informationerne har jeg nu kaldt Opslagstabel ligesom du.

Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at få din formel til at fungere i mit ark, selv om jeg prøver at tilpasse $A2 og alt det der til mit ark.
Avatar billede natkatten Mester
22. juni 2011 - 12:36 #9
Denne er optionel - dvs. den behøves ikke
Avatar billede natkatten Mester
22. juni 2011 - 12:37 #10
Du er velkommen til at sende mig dit regneark til:
natkatten snabela gmail dot com
Avatar billede natkatten Mester
22. juni 2011 - 15:06 #11
Har fremsendt en mail, hvor formlerne er rettet til.
Avatar billede leftism Praktikant
23. juni 2011 - 10:17 #12
Tak til natkatten - det virker helt efter hesigten! Laver du et svar, så accepterer jeg fluks, og du får dine point.

Mange tak, det er en stor hjælp.
Avatar billede natkatten Mester
23. juni 2011 - 10:27 #13
Mit svar til point kommer her - godt du kunne bruge min løsning.
Avatar billede Newbie Mester
26. oktober 2017 - 14:55 #14
Jeg har en lignende udfordring:

Jeg vil vælge en tekst fra dropdown liste, som så bliver vist på samme faneblad.
På baggrund af det valg, vil jeg gerne have næste felt til at vise en værdi (pris) som valgte tekst står ved siden af i et andet faneblad (samme excel ark)

Mvh.
Newbie
Avatar billede supertekst Ekspert
28. oktober 2017 - 16:53 #15
I første omgang via  www.supertekst-it.dk | Kontakt.
Så svarer jeg og du er velkommen til at sende en model af "din udfordring".
Avatar billede borgmesteren Praktikant
27. februar 2018 - 09:41 #16
Lidt samme udfordring her...
Jeg vil gerne kunne indtaste et medlemsnummer i 1. kollonne og derefter hentes udvalgte kollonneinfoer fra mit medlemskartotek. Derefter skal jeg igen indtaste/scanne et våbennummer som så igen henter info fra et andet kartotek.
Det skal gerne kunne gemmes som en slags database sådan jeg senere kan bruge det som dokumentation for hvilke medlemmer der har brugt hvilke våben... Hvordan griber jeg det an??

Henrik
Avatar billede supertekst Ekspert
27. februar 2018 - 10:03 #17
Hej Henrik

Er i gang med et lignende system til en skyttekreds.

Evt. www.supertekst-it.dk | Kontakt - så svarer jeg.
Avatar billede borgmesteren Praktikant
27. februar 2018 - 10:23 #18
Hov, der var to beskeder fra dig ;-)

Ja det er desværre belvet et lovkrav til skytteforeninger fra. 1. april, så vi står jo helt sikkert mange med samme udfordringer