Avatar billede Jim Rasmussen Novice
21. juni 2011 - 12:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Winforms

Hey. Er ret ny i winforms.

Mit spørgsmål er så bare om der ikke er en bedre måde at "skifte side" i en winform, end bare en masse paneler oven på hinanden?
Avatar billede bvli Praktikant
21. juni 2011 - 13:11 #1
Usercontrols?
Avatar billede Jim Rasmussen Novice
21. juni 2011 - 13:41 #2
Tak for det "Meget korte" svar. Kan man ikke lige som når man laver hjemmesider have flere sider at navigere imellem?
Avatar billede bvli Praktikant
21. juni 2011 - 14:03 #3
Jo. Men det er jo ikke sådan en "traditionel" winform fungerer.

Kig evt. på WPF er har du faktisk indbygget support for navigation. (Og et eller andet sted, er det også i WPF det hele sker ifbm. winforms. System.Windows.Forms er nok ikke reelt der fremtiden ligger..)

:)
Avatar billede aaberg Nybegynder
21. juni 2011 - 15:14 #4
At have flere paneler oven på hinanden bliver hurtigt uoverskueligt. Som bvli skriver, så kan du bruge usercontrols. Så kan du have en tom panel på din form, hvor du ønsker der skal kommer forskellige usercontrols.

for at skifte usercontrol.

myPanel.Controls.Clear();
myPanel.Controls.Add(new AnotherUserControl());
Avatar billede Jim Rasmussen Novice
21. juni 2011 - 16:41 #5
#bvli
Vil det så sige at det måske slet ikke er en god ide at sætte sig ind i winforms? (:

WPF er det ikke næsten det samme? Sossy men er meget ny her. Er vandt til at kode hjemmesider i asp.net. :p

Kan se fordelen i at bruge usercontrols! Tak for det :D
Avatar billede janus_007 Nybegynder
21. juni 2011 - 17:53 #6
Jeg holder nu også på WPF istedet for WinForms :)
Avatar billede Syska Mester
21. juni 2011 - 23:54 #7
WinForms er blev vel født med Windows 1 ... hold dig væk fra det med mindre det er et krav.

WPF er Vector grafik og meget smartere ... the new kid in town.
Avatar billede bvli Praktikant
22. juni 2011 - 10:01 #8
Jep - som både buzzzz og janus skriver, så er der ikke den store ide i at sætte sig ind i Winforms, hvis ikke det er fordi du i fremtiden skal sidde og vedligeholde en masse winforms-programmer.

WPF er et en helt anden måde at kode på, noget mere web-agtig end winforms. Og du har en del friere hænder i WPF, samtidig med at du så selvfølgelig ikke får så meget forærende af frameworket. Selvom om det ikke er meldt officielt ud fra Microsoft, så tror jeg ikke du skal regne med at der sker de vilde forbedringer i Winforms, hvorimod WPF er det der satses på.

Ovennævnte er fuldstændig egne holdninger, og nogle er nok ret uenige med mig.
Avatar billede Syska Mester
22. juni 2011 - 12:38 #9
Husk på ... SilverLight er også XAML.

XAML bruges også på Windows Phone 7.

Lyder til at du ligeså godt kan droppe WinForms og springe på WPF. Der er dog stadig nogen ting som kan være lidt besværlige, og har en træls læringskurve, men når først man mestre det, så tror jeg man bliver glad.

mvh
Avatar billede Jim Rasmussen Novice
24. juni 2011 - 07:34 #10
Mange tak for jeres svar. Har valgt at begynde på WPF da jeg har fået indtryk af at det er fremtiden! (: Det tog mig lige en dags tid at sætte mig ind i det basiske med layout osv.

Hvad angår panelerne, så bruger jeg et usercontrol library

Men har stadig et spørgsmål:

Hvis nu jeg har mit "Master" layout med en menu i toppen?, kan jeg så godt ændre i den fra en usercontrol?
Avatar billede bvli Praktikant
27. juni 2011 - 14:27 #11
Det korte svar er: Ja.

Det lidt længere er: Det kunne du også i Winforms.

Det lange har jeg ikke mod på at rode mig ud i. Men det er ret let. Især i det kontrolhieraki du har i WPF. Spørgsmålet er nærmere hvilket design/mønster du udvikler efter, da der er forskellige måder at tilgå sin main menu (eller i det hele taget andre kontroller) "på den rigtige måde" på.
Avatar billede Jim Rasmussen Novice
04. juli 2011 - 09:17 #12
#aaberg_cc

Send lige et svar (:
Avatar billede aaberg Nybegynder
04. juli 2011 - 11:02 #13
svar :)