Avatar billede Swatski Nybegynder
16. juni 2011 - 20:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Admin og Bruger på samme login, sessions og DB 200 poin på højkant

Hej Eksperten.

Jeg vil gerne lave et login med både bruger og admin på samme login

det skal laves således at når admin logger ind så har han nogle funktion kun for ham (rette diverse sider, nyheder,osv, og når brugeren logger ind så vedkommende nogle funktion kun for den enkle bruger.
Det skal laves i PHP med mysql eller mysqli.

jeg ved det kan laves med noget session af en eller anden slags.
hvor man via en if else tjekker op,

min DB har en tabel der hedder "users" og i den er der så "id" "username" "password" "note" "admin"

Grunden til der er "note" er at brugeren skal kunne oprette en personlig note som gemmes i DB som kan trækkes ud senere.

jeg ved at man kan lave det sådan at admin har 1 i admin feldtet og de andre har 0..og på den måde tjekke op om det er admin eller users der logger ind.

men ved bare ikke hvordan denne "funktion skal skrives helt præcis. skulle efter sigende var ganske enkelt...jeg er bare for dum til at fatte hvordan. :(

vil gerne give 200 point til den der kan hjælpe mig, da det haster utroligt meget. (ville gerne give mere men kan ikke pga af begræsning)

håber meget i kan hjælpe.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. juni 2011 - 20:36 #1
du skal starte med at sætte feltet til standard at være '0'
Og så skal du have en side, som kun 'admin (dem med '1') kan tilgå, og deri skal det være muligt at rette andre brugeres værdi - det må ikke være muligt andre steder.
Og hvis der kun er en '1' tilbage, så kan denne ikke slette værdien (for sig selv) men kun oprette en ny '1'.

Så er der så dit spg om session - det skal først laves når du har en admin ('1') - så du ikke lukker af før du er klar til det.
Men så skal du, når bruger logger ind - aflæse admin - er den '1', så sæt en session-variabel til true (default skal være false).
Og hvis denne værdi er true, så vises menupunktet hvor det er muligt at rette andre brugere.
Avatar billede Swatski Nybegynder
16. juni 2011 - 20:47 #2
Det lyder alt for teknisk til jeg forstår det.

er nød til at se koden før jeg har bare en lille ide om hvordan det skal bygges.
Avatar billede Swatski Nybegynder
17. juni 2011 - 08:48 #3
BUMP*
Avatar billede Swatski Nybegynder
17. juni 2011 - 15:10 #4
ingen hjælp ???
Avatar billede claes57 Ekspert
17. juni 2011 - 15:44 #5
når en bruger logger ind, så aflæser du udover adgangskode også om det er en administrator, og sætter i givet fald en session-variabel - se fx http://www.tizag.com/phpT/phpsessions.php
der, hvor du så bygger menuen, så bruger du isset til at finde ud af, om admin-menupunkt skal vises.

I første omgang sætter du alle brugere til '0' i 'admin'feltet (gør det fx fra phpmyadmin, og ret så din egen konto til '1', så der er en admin på systemet.
Hvad har du af kode, der opbygger menu, og administrerer brugere?
Avatar billede Swatski Nybegynder
17. juni 2011 - 20:26 #6
Jeg bruger ikke det system mere da jeg blev nød til at finde en anden løsning pga af tidspress.